Consumentenvertrouwen

Een kop in Trouw zaterdag:

Dalende conjunctuur

CONSUMENT MOET NEDERLAND VAN RECESSIE REDDEN

Vanochtend in ‘Het Oude Zuivelhuis’ was er één klant voor me. Hij stond ietsje wijdbeens voor de toonbank. Stevig, gebruind, verschoten blonde krullen, verschoten afgeknipte spijkerbroek, stoffig wit t-shirt. Niet alleen týpe bouwvakker: de straten zijn hier opgebroken voor rioleringswerkzaamheden.

Hij heeft al een pak yoghurt en vruchtensap klaar staan. De rest van zijn lunch bestelt hij met natuurlijke autoriteit:

‘Doe maar één stokbroodje filet américain, stokbroodje tonijnsalade en een pistoletje eiersalade. Tonijnsalade met een beetje boter.’

‘Stokbrood wit of bruin, meneer?’

‘Wit. Filet américain met peper en zout. Op het ei alleen een beetje zout.’

Het smeuïge smeerwerk volgt hij kritisch.

‘Op de eiersalade géén peper?’

‘Peper en zout mag allebei. Op de filet américain ook. Oh ja, lever met spek, hebben jullie dat? … Geef daar ook nog maar een stokkie mee. Met boter en peper en zout.’

Achter mij sluiten twee van zijn maten aan in de rij.

Premier Balkenende kan opgelucht ademhalen. Het komt dik in orde met dat ‘vliegwieleffect’ dat voor een upswing in de economie moet zorgen. Ik heb het zelf gezien, dat vliegwiel. Wijdbeens hier in de buurtwinkel. Ik weiger me zorgen te maken over het consumentenvertrouwen totdat ik zie dat die jongens weer een broodtrommeltje en een thermoskan meenemen van huis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *