Ga naar de inhoud

NS Stress

Woede, hoe ga je er mee om? De redactie krijgt deze vraag regelmatig voorgelegd, door ongedurige, om niet te zeggen uh… woedende lezers.

Het is een vraag waarop, tot onze spijt, deze krant geen pasklaar antwoord heeft.

Op zich verdient het aanbeveling gebeurlijke woede te kanaliseren en te richten op één zondebok (in het RaDa deze week TonHooijmaijers); nadeel van deze benadering is dat hij een modicum aan discipline en vasthoudendheid vereist, hetgeen menigeen ervaart als strijdig met de essentie (en het stiekeme genot) van woede.

Vandaar dat veel Nederburgers er vandaag de dag de voorkeur aan geven hun woede te laten aanzwellen tot een gevaarlijk kolkende stroom die buiten zijn oevers treedt en elk obstakel wegvaagt of meesleurt.                                                                                                                                                                                                                                                                                   Voor deze blinde (en in het onderhavige geval kleurenblinde) woede is niets en niemand veilig. Witwassers en zwartjoekels, bruinhemden en blauwhelmen, Paarse politici en paarse krokodillen, grijsparkeerders, rosédrinkers en alles meteen oranje randje- en het rijtje is niet compleet! – worden gezien als één machtige alliantie. De vijand!

Die tweede soort voelde ik gisteren, toen ik hoorde dat mijnmoeder (79 en tot dan goed ter been) op station Haarlem bij het uitstappen met haar voet tussen de te vroeg dichtklappende deuren van de Sprinter bekneldraakte en achteroverviel.

Voorlopige diagnose: vier weken gips.

11 reacties op “NS Stress”

  1. schulp (alias de dalai lama)

    Woede is net als alle andere emoties een zwaar overschat verschijnsel. En ik kan het weten, grootvorst, koning, keizer, wat zeg ik, de dalai lama van de woede. Een Tibetaanse sneeuwstorm op de noordhelling van de K3. Niet doen, beste Raarlemmers, woede staat jullie slecht. Humor, levensaanvaarding en vooral niets alleverzengends.

  2. @schulp: Levensaanvaarding terwijl de NS mijn moeders voet verminkt – ik zal er naar streven! (Smileys zijn er nog steeds niet, dus we moeten hier maar raden of reacties sarcastisch of onsarcastisch zijn bedoeld. 50% kans,rouge ou noir).

  3. Overstappen op het Japanse metro-systeem: proppers aanstellen die zorgen dat iedereen binnen is voordat de deuren dichtklappen! Gelijk ook [i]duwers[/i] in de treinen zetten die zorgen dat iedereen ook op tijd weer buiten is.

    Of gewoon even kijken of er nog iemand tussen de deuren zit voordat ze die sluiten.

  4. Bij de NS zou dat waarschijnlijk uitdraaien op een propper en een duwer die aan een en dezelfde reiziger sjorden om 3 seconden minder vertraging te kunnen klokken.

  5. Web-log.nl vertoont malle kuren. Gisteren zat ik achter de PC gulzig te lezen uit recent eigen werk, in de nieuwe opmaak, terwijl vier meter verderop de huisdichteres via dezelfde kabel het ‘oude’ Raarlems Dagklad kreeg geserveerd – met als laatste stukje ‘Radafette vier’.

  6. Cees J Prinsen

    Uit navraag bij de diverse ziekenhuizen en hulpposten bleek dat er 1 juni geen mevrouw Marius is geholpen aan een rechtervoet die van NS-wege gemolesteert is geworden. ‘k Moet er dan ook vanuit gaan dat er hier 2 zaken aan de hand kunnen zijn geweest: Behoefte aan een spannend stukje (overigens formidabel geschreven!)copy danwel een vervolg van de hetze die dit dagblad, met kennelijk genoegen, voert tegen de NS. Beste Raarlemmers… blijft wakker!

  7. Wat deze mevrouw is overkomen is verschrikkelijk. Ik weet dat NS er alles aan zal doen in de vorm van een tegemoetkoming o.i.d. om te proberen het leed enigszins te verzachten. Om al die notoire zeikerds over de NS de wind uit de zeilen te nemen hierbij een leuk stukje uit een Duitse krant, en weet dat NS als 3e beste presteert in Europa na Denemarken en Zwitserland, maar ja, de nooit tevreden Hollander zal àltijd blijven zeiken al rijden er 20 treinen p/u. En denk niet als er een andere vervoerder zou zijn dat de problemen met het spoornet plots opgelost zullen zijn! Komt ie:

    von AFP
    Bei der Deutschen Bahn kommt fast jeder vierte Schnellzug unpxc3xbcnktlich ans Ziel. Besonders unzuverlxc3xa4ssig seien ausgerechnet die schnellen Metropolen-Verbidungen mit dem ICE-Sprinter, berichtete die “Sxc3xbcddeutsche Zeitung” am Montag unter Berufung auf einen internen Bericht zum Thema Pxc3xbcnktlichkeit, der dem Blatt vorliege. Hauptproblem sind demnach Mxc3xa4ngel im Streckennetz. Der Bericht zeigt demnach, dass die Bahn weit von ihrem eigenen Anspruch entfernt ist, beim Fernverkehr eine Pxc3xbcnktlichkeits-Quote von 87 Prozent zu erreichen. Tatsxc3xa4chlich seien nur 78,5 Prozent der ICE-, IC-, und EC-Zxc3xbcge pxc3xbcnktlich. Der Bericht dokumentiert Verspxc3xa4tungen im September und bis zum 22. Oktober.

    bron: http://de.news.yahoo.com/13112006/286/kurzberichte-jeder-vierte-schnellzug-unp-nktlich-meist-streckensch.html

    Korte Nederlandse samenvatting: In het Fernverkehr was van 1 september t/m 22 oktober 78,5% van de treinen op tijd, waar 87% is afgesproken. De vertragingen zouden vooral bij de ICE-Sprinter dramatisch hoog zijn. De oorzaak zouden knelpunten in het spoornet zijn.
    _________________

  8. Marius (red. RaDa)

    Inmiddels weten we hoe ver de ‘tegemoetkoming’ van de NS gaat. Zie mijn log van 9 november.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *