Stadspromotie

‘Hartelijk welkom iedereen op deze nieuwjaarsreceptie van de gemeente Haarlem. Om te beginnen wens ik u allen een gelukkig 2017 – laten we hopen dat het komende jaar ons allemaal veel voorspoed brengt, zowel in de persoonlijke levenssfeer als vanuit een oogpunt van citymarketing.

O jee, citymarketing! Daar heb je Bernt Schneiders weer! Ik hoor het de oudgedienden onder u al verzuchten. En ik geef toe, citymarketing is een stokpaardje van me, een stokpaardje dat ik ook dit jaar weer intensief zal berijden. 2017 wordt voor onze stad een cruciaal jaar.

Let wel, we hebben al veel bereikt sinds mijn aantreden, nu tien jaar geleden. Om maar eens een paar dingen te noemen: herinnert u zich de topdrie van woorden die men destijds het vaakst met Haarlem in verband bracht?

1. muf, 2. duf en 3. suf.

De bekendste Haarlemse vrouw was toen in de opiniepeilingen Kenau Simonsdochter Hasselaer (op ruime afstand gevolgd door Brigitte Kaandorp, Dieuwertje Blok en Ziggy Klazes).

En dan die malle bijnaam van ons, de ‘Muggen’ – wij mochten er dan zelf trots op zijn, in de rest van het land wekte die slechts associaties met pijnlijke bulten, nachtelijke irritatie en malaria.

In 2006 kwam de ommekeer.

Na meer dan 750 jaar conceptloos te hebben aangemodderd, met soms eeuwenlange economische malaise als gevolg, begon het eindelijk te dagen: Haarlem moest zich positioneren, Haarlem moest op de kaart worden gezet als een stad met vele dimensies:

Sportstad, cultuurstad, conferentiestad, historische stad, studentenstad, bloemenstad, winkelstad, provinciehoofdstad…

Een hoofdrol was er voor de media. In 2008 deed het hele college van B&W mee aan Dancing with the Stars en daarna is het hard gegaan. Pimp my Town van SBS6 sloeg geweldig aan bij het grote publiek en maakte de geesten rijp voor de volgende stap: Extreme City Makeover, waarbij de Grote St. Bavo en het Stadhuis werden overgeschilderd in het rood en blauw van onze plaatselijke FC.

Tegenslagen waren er ook. U herinnert zich ongetwijfeld de verloren rechtzaak over onze slogan, WE ARE LEM. Ik vond en vind dat nog steeds géén plagiaat. WE ARE LEM léék weliswaar erg op I AMsterdam, maar er was wel degelijk verschil! WE ARE LEM benadrukte juist dat wij een hechte gemeenschap zijn – dat iedere burger zich ziet als ambassadeur van zijn stad.

Hoewel het ons al met al voor de wind gaat en er fraaie successen zijn geboekt, hebben we in één opzicht jammerlijk gefaald.

De Chinezen blijven weg.

Vier miljard Chinezen zijn er op deze wereld en ze weten ons niet te vinden! Buurtgemeenten als Bloemendaal en IJMuiden trekken méér Chinezen dan wij, blijkt uit de statistieken. En dan nog, de Chinezen die wél komen, lopen vaak van het VVV-kantoor rechtstreeks naar De Lange Muur voor een loempia en laten het Frans Hals Museum links liggen.

Besef wel, om die vier miljard Chinezen jaarlijks hierheen te krijgen is het niet voldoende dat Haarlem af en toe een pingpongtoernooi organiseert of bij het bloemencorso meer lotus en bamboe in de praalwagens verwerkt. Wij moeten een daad stellen, en een publiciteitsstunt organiseren die doorklinkt tot in Peking en Shanghai.

Samen met Bureau Berenschot heb ik mij daarom verdiept in de Chinese geschiedenis, en zo kwamen wij uit bij de legendarische zwemtocht van Mao Tse Toeng, die in 1966 de rivier de Yang Tse afzwom met 5000 aanhangers.

Dit brengt mij op het volgende:

Binnenkort krijgen ALLE Haarlemmers onder de 60 jaar die in het bezit zijn van het zwemdiploma A een oproep in de bus. Zij dienen zich op zondag 8 maart voor 12.00 uur te melden bij de Melkbrug. Op die dag duik ik, in zwemkledij en omhangen met mijn ambtsketen, in het Spaarne, waarna naar schatting 75.000 enthousiaste stadgenoten mijn voorbeeld volgen.

Vanaf de Melkbrug zwemmen wij eendrachtig en met krachtige slag naar Spaarndam. Daar is voor iedere deelnemer die de tocht volbrengt een droge citymarketing badjas als aandenken.

Nog drie maanden te gaan. Haarlemmers, ik reken op jullie. Tot ziens in het water!’

(Broodkast 14 feb.)

6 gedachten over “Stadspromotie

  • 15/02/2007 om 10:37
    Permalink

    Briljante toespraak.
    Stop ik vast in mijn agenda voor 2017.
    I Har Lem.

  • 15/02/2007 om 14:54
    Permalink

    Dank voor de compli’s! En met een beetje geluk bedenk ik voor 2027 ook nog wel iets.

  • 15/02/2007 om 14:59
    Permalink

    Mooi Marius, die heb je binnen! Ik kon kiezen tussen Ajax en warme chocolademelk of Broodkast met witte wijn. Aan het nivo van Ajax en jouw toespraak te zien koos ik verkeerd. Klasse man.

  • 15/02/2007 om 21:52
    Permalink

    WE ARE LEM & I Har Lem. Dat doet me denken aan de ranzige carnavalschlager die wij gaarne mogen zingen tijdens wandelingen op het strand. “Hij zit liever aan haar lem dan aan zijn lem. etc. etc. ” Zeer bedenkelijk qua niveau en weinig politiek correct, maar vergeleken met andere Lieder op ons ons repertoire kan het er mee door…

  • 15/02/2007 om 23:12
    Permalink

    Vanuit marketing-oogpunt hebben wij, zijnde de bestuurslden van de BroodkastPositioneringsGroep Haarlem, besloten uw contract voor onbepaalde tijd te verlengen en uw gage met maar liefst 100 procent te verhogen. Van harte gefeliciteerd !

  • 15/02/2007 om 23:15
    Permalink

    bestuurslden? Dat moet natuurlijk zijn : bestuursladen en waar ik Frans Hals zei bedoelde ik van der Vinne en Ampzing had natuurlijk Coster moeten zijn….STOP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *