Ga naar de inhoud

Rodere Loper

Ik vrees dat ik gedwongen zal worden de komende twintig jaar van mijn leven te slijten in een boomhut. Als activist, ook dat nog, alsof 20 jaar boomhut als niet-acivist nog niet erg genoeg is.

 Weten jullie nog, trouwe Raarlemmers, dat ik op deze plek stevig waarschuwde tegen de onweerstaanbare verleidingen waaraan de naam De Rode Loper beleidsmakers en idealisten blootstelt? Dat die naam visioenen oproept van fietsers die soeverein van Houtplein naar Soendaplein zoeven, ongehinderd door het plebs in bussen en auto’s? Minzaam wuivend naar het voetvolk langs de route?

En dat die visioenen naar mijn overtuiging zouden leiden tot bestuurlijke onbuigzaamheid, rechtlijnigheid en totalitaire stadsplanning?

Dat zo’n Loper qualitate qua nooit Rood en Lang genoeg kan zijn. En dat derhalve de sexy naam Rode Loper zsm vervangen diende te worden door het hoogst onflatteuze UMTRIGHS:

Uitermate Moeizaam Te Realiseren Ideologisch Geïnspireerd Haarlems Stadsfietspad?

Helaas, de politiek bleek (en niet voor de eerste keer!) doof voor mijn nuchtere, verstandige pleidooi. MAGVD! Met alle gevolgen van dien!

 

 

 

 

Nu heeft de gemeente bedacht dat er een fietsbruggetje moet komen, dat het Staten Bolwerk doorsnijdt ter hoogte van het Dolhuys. Het Bolwerk van Zocher, hoor je er dan vroom bij te zeggen, maar al was het van Mussert of Dutroux, het is zo’n schitterende plek, ze moeten er met hun takken van afblijven!

Aan de Noorderbrug en de Kennemerbrug mankeert niks, niemand zit te wachten op zo’n fluttig bruggetje en als ze dan toch een symbolisch project willen, DAN EIS IK EEN TUNNEL.

17 reacties op “Rodere Loper”

  1. Ja! Een tunneltje! Vind ik een leuk idee!Een direct tunneltje naar het Dolhuys is natuurlijk nooit weg…En dan is het best leuk om samen met Sylvia af en toe te fjolen/zagen in dat tunneltje. En dat mag dan best een beetje meer kosten dan geraamd, gezien het feit dat er dan ook een koddig podiumpje in moet komen, en wat zitjes, en lichtjes met een dimmer erderop. Ik zie het helemaal zitten! Gezellig!

  2. De ins en outs van zo’n tunneltje ontgaan mij volledig en de onafhankelijke informatie over rode lopers ontgaat mij ook volkomen.

    Wat ik al decennia lang onverteerbaar vind in H. is het volkomen roekeloze en volkomen redeloze gedrag van fietsers in de Gierstraat/Koningstraat/Barteljorisstraat/ en zelfs Kruisstraat.

    Wat een kolder om in die straten volkomen ongereglementeerd tegen de route in te fietsen, Het is echt levensbedreigend wat ik mensen zie uitrichten die menen hun goed recht te hebben.

    Hoe de gemeente Haarlem kan leven zonder een zorgvuldig Fietscirculatieplan rond de hoofdassen Noord/Zuid? Als Amsterdammer kan ik niet uit de voeten met deze anarchie: volkomen waanzinnige verkeersderegulatie. En dat al vijfenrtwintig jaar lang!

    Zet eens een behoorlijk bedrijf in om dit ongemak in de Moeder aller Winkelsteden op te lossen! De Kleine Houtstraat is om godvergeten redenen zelfs LANDELIJK de beste Winkelstraat van 2009!

    En eerlijkgezegd: daar zit een aardig antiquariaat, en nog wel wat meer. Maar in algemene zin: wat een gribus is dat.

    Ik was in augustus getuige van een echtelijke vechtpartij waarbij van binnenuit de ruiten werden ingegooid daar in de bocht voorbij Antiq. v/h Hovingh (zo heet die zaak tegenwoordig echt) met alle consternatie van dien voor de passanten die om 21.00 u. de scherven op de kop kregen. Wouw, wat een superstraat.

    Doodgereden worden door fietsers in de Gierstraat en doodgegooid worden met glasscherven door relationeel geweld in de Kleine Houtstraat: dat is het Fiets-circulatieplan van Hartje Haarlem.

  3. Jeetje…Ik denk ik hou het lekker luchtig met mijn commentaar…Maar alle koddigheid is er nu wel vanaf…Boehoe…

  4. Kan er voor luchtfietsers niet een tunneltje OVER hartje Haarlem heen worden gemaakt, desnoods met een directe verbinding naar het Dolhuys?

  5. Kunnen we hoog in de lucht onder het luchttunneltje gelijk het slappe koord maken waarover Nieuwenburg mag proberen te laveren! Zou hij vallen of niet?

  6. @ Kees van Dijk. Ik geloof niet dat een fietscirculatieplan de oplossing is voor het door jou geschetste probleem. Ook met betere fietsroutes door het centrum (waar de gemeente volgens mij hard aan werkt met deze rode loper). Het probleem ligt hem meer in de mentaliteit van mensen die persé de kortste route willen volgen. Dus betere routes en meer handhaving.

    Zoals met meer problemen wordt het echter lastig als de oplossing bij iemand in de ‘achtertuin’ komt te liggen. Een houding van “Betere fietsroutes, prima, maar niet door mijn straat c.q. het park aan de overkant.”

    P.S. voor strijdende echtelieden lijkt mediation mij een betere oplossing dan een fietscirculatieplan 😉

  7. Nee, en dan Haarlem Noord. Wat te denken van de fietspaden op de Rijksstraatweg. Daar is met goed fatsoen niet meer overheen te rijden door de vele wortels van de platanen die het complete fietspad vernaggelen. Om de tien meter word je bijkans gelanceerd. Daar moet iets aan gebeuren!!!

  8. @Charles oh!dat is een goeie muggenzift Charles!Zou je die met mij willen opnemen voor Het Haarlems Kwartier? Mijn email is:beebos2002@yahoo.com
    Ik moet daar ook wekelijks overheen en het is echt verschrikkelijk!

  9. @Dirk Jan: dank voor je serieuze reactie!

    Een halve oplossing zou het markeren van een fietsstrook zijn in het stuk Grote Houtstraat vanaf het Houtplein en in de Gierstraat. Het is nu een wirwar van winkelpubliek en rakelings overal langsschichtende tweewielers. Er is door de winkelstraatachtige plaveiing de impressie van een koopgoot, en men anticipeert daardoor niet op fietsers die menen daar te mogen scheuren, twéé kanten op nog wel.

    Een andere fabuleuze knoop is het horecagewriemel in de Lange Veerstraat in de zomer met al die terrassen. Er is soms geen doorkomen aan. Irritatie alom en terecht. Volkomen onduidelijke situatie.

    De derde bottleneck is de Kruisstraat vanaf de Parklaan, dwars tegen het busverkeer in op weg naar het inmiddels zeer ongemakkelijke Stationsplein, jeugdig vriendinnetje achterop: ik zie daar regelmatig volstrekt suïcidaal fietsgedrag. Weet dan niemand hoeveel massa zo’n bus van de Zuid-Tangent heeft en hoe hard dat voelt; en hoe goed die arme buschauffeur dat juist heel goed weet?

    En dan aan de westkant langs de voormalige VVV naar de stationsingang fietsen in de avondspits als er een trein leegstroomt; tuurlijk.

    [Dan is er ook nog dat vreemde hek gekomen bij de oostingang. Ik snap heel goed waarom het er staat (voorkomen van aanrijdingen van persoon met de Zuid-Tangent), maar het is ook heel onhandig en uiterst reiziger-onvriendelijk.]

    Verder zou ik zeggen: duidelijk gemarkeerde scheiding van de afzonderlijke verkeersstromen: ieder zijn eigen strook (of is dit inmiddels een gedateerde opvatting over verkeersregulering), en dat dan verder handhaven door de Handhaving en afdwingen door de vormgeving. Misschien heeft Paul Mijksenaar (de wereldkampioen bewegwijzeren) ook hier verstand van!

    Wat je eigenlijk zou willen is eenrichtingverkeer voor fietsers op een duidelijke fietstrook door de Kleine Houtstraat richting Noord en richting Zuid in de westelijke route. Maar krijg die Heemsteedse gymnasiumklantjes maar eens zover dat ze dat gaan doen. Laat staan dat ze via het Spaarne naar het noorden gaan en via de Wilhelminastraat naar het zuiden, dsan wel omgekeerd: dat zou een echt VCP zijn natuurlijk. Weet ik ook wel.

    Voor de echtelieden kwam er een aantal agenten waaronder een zeer steviggebouwd exemplaar met kogelwerend vest en een stel scherp observerende ogen. De woning lijkt sindsdien onbewoond. Ik ben bang dat de relatie van Jonge Turken zich niet gunstig heeft ontwikkeld.

    Nou, nu ben ik er wel zo ongeveer. Tis wel weer een wanstaltig detonant epistel geworden. Yet, to the point, I think.

  10. Laatst las ik ergens een aardig stuk over Cobraspen die zich, arme jongen, zoveel moeite getroost had voor dat prachtige pand aan het Paardenwed. Je moest er eeuwig bij blijven, maar dan had je ook een prachtig gevalletje van Cultureel Real Estate (de hoofdletters zijn van mij), zeg maar. 15 Jaar was hij er nu al mee bezig (Ja! ik lees ook de Haarlemmer af en toe; nou ja, wekelijks). En dan zie ik al die V70’s ineens achter dat hek wachten tot dat volgende hek komt; landafwaarts. Dat komt dan niet en dan is de wegsleepcentrale van de politie gelukkig aan de overkant. Overuren gaan de jonges maken van Peter Holla en consorten.

  11. En tja, Haarlem-Noord. De verleiding is groot om te zeggen: dat zakt nou eenmaal sowieso in de stront, wat je er ook aan doet; al sinds 1927 een verSchoten zaakje; wat de Amsterdamse nieuwkomers er ook al burrelend van maken (vertrouw ze niet: overschatte eigendunk).

    Kijk naar dat ansichtkaartenboekje van laatst, van de voormalige boekhandel Loosjes, pardon: Gillissen & Co.

    Overigens een lovenswaardige uitgave; al was het maar om wat voor prachtwijken avant la lettre het in beeld brengt op niet mis te verstane wijze. Uniek beeldmateriaal.

    Zie bijvoorbeeld de rechterpagina die de Padangstraat in beeld brengt, of links daarvan: de Nachtegaalstraat. Wouw! De Wouwermanstraat is al niet veel beter. Al schijnt die iets beter in de markt te liggen (althans de helft ervan).

    Parkwijk cum annexis ziet er inmiddels beter uit. Roept u maar waarom het niet zo is. Vreselijke man, die @Kees van Dijk. Ik zeg het u maar vast voor.

  12. Als iemand zich van 20.10u tot 22.59u bezighoudt met de Haarlemse fietsproblemathiek lijkt het mij een beetje ongezond worden. Zeker op de vrijdagavond…Je kunt je ook bezighouden met lief zijn voor mensen, schaken, lekker koken, Marius en Sylvia feliciteren, knuffelen, filmpje kijken, dansen, luchtfietsen, dromen, tekenen, plantjes water geven, postzegels verzamelen, kaarsje aandoen,,,,

  13. Trouwens, volgens mij hebben jullie gewoon gedaan alsof jullie allang getrouwd wáren. Van harte Marius en Sylvia!

  14. @Onwijsgeer; dat heet dus ‘oefenen’. (Maar volgens mij deed jij gewoon alsof M&S allang getrouwd waren…)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *