Een pontje meer?

Een vierpartijencoalitie hebben we hier in Haarlem, een samenlijmsel van PvdA, Groen Links, VVD en D66, waarop de mogelijke breuklijnen al staan aangegeven met stippeltjes.

Die coalitie overleefde deze week ternauwernood een taai, maanden slepend geschil in de gemeenteraad over de bezuinigingen van 35 miljoen bij culturele en maatschappelijke organisaties, herstel, de Viva Zorggroep die zijn personeel mangelt een voorstel om een fietspontje over het Spaarne te laten varen.

Onoverbrugbare tegenstellingen rezen, er stond meer schuim op de bekken van de fractiewoordvoerders dan op het ganse Spaarne bij de desastreuze stormvloed van 1248 en pas in het holst van een toch al zeer holle nacht bereikte men – na een mysterieuze schorsing – een doorbraak / compromis / wapenstilstand… ? Niemand wist eigenlijk precies wat.

Het baart mij zorgen, beste Raarlemmers. Dat suffe pontje komt er nu, maar denk eens aan de klippen die kapitein Schneiders nog moet omzeilen met zijn college, de verraderlijke kapen die zonder averij moeten worden gerond.

Ik doe een willekeurige greep uit de controversiële beleidsplannen en verkiezingsbeloften die er liggen bij de diverse partijen, zoals daar zijn de introductie van de OV-waterfiets op de Leidsevaart, de instelling van een maximum snelheid voor kano’s binnen de bebouwde kom, het dreigende conflict over de kleur van de boeien op de Mooie Nel (rood, oranje of groen), de bestrijding van kroosoverlast in de Hekslootpolder, de berging van de in 1832 in de Heerensingel gezonken tweepersoonsgalei ‘de Siamese Slaaf’, een verbod op het roken van rietsigaren, een verruiming van de watertrapmogelijkheden bij het Scheepmakerskwartier, verduurzaming van de zogenaamde ‘strontrace’, het  uitzetten van eetbare zoetwateroctopus in verband met de economische crisis, de voorlichtingscampagne over grachtengordelroos, de haalbaarheid van de organisatie van het WK synchroonzwemmen in Haarlem in 2028 en de ontwikkeling van een Gumbuster die in staat is vanaf de kade uitgekwatte kauwgom uit havens en kanalen te verwijderen.

De lijst is lang, maar helaas onvolledig, stadgenoten. Want ik vergeet nog de benoeming van een bataljon onderwaterhandhavers, die ervoor zorgen dat fietswrakken in de daarvoor bestemde rekken komen te staan.

.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *