Risicopalen

Mijn bolletje is wat wazig de laatste dagen, dus toen ik het bijna verbrijzelde tegen een verkeersbord midden op het pad dacht ik niet in eerste instantie aan het concept-keuzeschema dat het Fietsberaad heeft opgesteld volgens de CROW-richtlijnen. Ik godverde en kutverde driewerf en…

De Verzamelde Kritische Raarlemmers, bij de pinken en nimmer zoete koek slikkend: “CROW-richtlijnen?”

Ja, CROW, dat is een afko. Van Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. Ik fiets die route zowat elke dag en…

De Verzamelde Kritische Raarlemmers: “CROW? CROGWWV zul je bedoelen! En die gaan over de palen?

Nee. Maar vroeger viel het Fietsberaad onder het CROW en…

De VKR: “Het Fietsberaad?”

Ja, dat is een onderdeel van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. Het Fietsberaad is een kenniscentrum voor fietsbeleid. De doelstelling van het Fietsberaad is de ontwikkeling, verspreiding en uitwisseling van praktijkgerichte…

DE VKR: “Dus jij knalde met je duffe knar tegen een fietspaal aan, bijna tenminste? En je wilt nu het Fietsberaad voor het gerecht slepen? Heb je al een bijna-letselschadeadvocaat?”

Nee, nee, integendeel… Het fietsberaad is in dezen mijn bondgenoot. Ze zijn met een campagne bezig. Ze willen de fietspaaltjesdichtheid in dit land reduceren en overbodige en gevaarlijke paaltjes radicaal met de grond gelijk maken. Wat ik in ze prijs is hun principiële en systematische aanpak. Volgens het Fietsberaad is ieder paaltje overbodig, tenzij de noodzaak ervan is bewezen. Dus in plaats van woedend tegen die mij haast fatale paal aan te schoppen, kan ik ook hun schema doorlopen en een paar existentiële paalvragen beantwoorden.

1. Is er (zonder paaltje) een probleem?
2. Kan het probleem ook opgelost worden zonder paaltje?
3. Wat is de beste locatie voor een paaltje?
4. Is een goede vormgeving van het paaltje mogelijk?
5. Is het probleem groter dan de nadelen…

De VKR: “Krijg nou de palenschurft! Heb je niet gewoon een foto van jóuw paal, dan kijken we zelf wel even.”

Nou uh… Dit is ‘m.

fietspaal

De VKR: “Dat is een moordenaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Zeker in het donker! Wat een debielen! Waarschuw NU het CROW en Fietsverraad afdeling Driehuis! EN de politie!”

Nou ja, eigenlijk moet ie omgekeerd staan, denk ik. Om te waarschuwen tegen dat zijweggetje bij die witte streep. Maar geinponems hebben ‘m waarschijnlijk omgedraaid. En ik studeer nog op dat concept, ik wil niet zomaar wat roepen. Het ligt toch allemaal niet zo simpel. Zo moet ‘de locatie van een paaltje aansluiten bij het verwachtingspatroon en het attentieniveau van fietsers’.

risicopaal

Ik weet niet hoe sterk ik daar sta, qua attentieniveau… Ik rij daar vaak, er staan leuke paarden in de wei en…

De VKR: “Meneer de RaDa-redacteur zoekt het maar mooi uit. Maar van ons krijg je geen fruitmand als je in het ziekenhuis ligt, als je dat maar weet. On your own head be it!”

7 gedachten over “Risicopalen

  • 07/07/2012 om 02:34
    Permalink

    Hallo, een jolig scheefstaande paal midden op het pad, dat is na een onzachte ontmoeting tot hospitalisatie er op volgt echt wel een fruitmand waard, knollen of geen knollen.

    Of ben ik nou niet kritisch genoeg? (Ter compensatie: de VKR heet op ±1/3 ineens VZR…)

  • 07/07/2012 om 09:39
    Permalink

    VZR? Daar is mijn attentieniveau onaanvaardbaar gedaald. Ik zal de Kritische Raarlemmers hun rechtmatige afko teruggeven.

  • 07/07/2012 om 10:02
    Permalink

    Die hebben mijn leerlingen er gisteren ingezet denk?! Gniffel!!!!

  • 07/07/2012 om 13:54
    Permalink

    @Suzanne: Nou ja, het houdt ze van de straat, zullen we maar denken. Denk je dat ze dat gat in het asfalt ook zelf hebben geboord?

  • 09/07/2012 om 00:02
    Permalink

    Beetje selectief winkelen op de fietsberaad site? De paaltjespest is het modieuze zeuronderwerp van dromerige fietsers en stukjesschrijvers. Als je geen rood met wit gestreept paaltje van grijs asfalt kan onderscheiden mag je wat mij betreft gelijk je fietsvaardigheidsbewijs inleveren.

    Komt bij dat het een godswonder is dat je op dit fietspad sowieso tot dat foutgeparkeerde verkeersbord bent geraakt. Uit ‘Grip op enkelvoudige fietsongevallen’ (publicatie 19a van het fietsberaad) ;

    Infrastructuurgerelateerde enkelvoudige ongevallentypen:

    Hobbels, kuilen en voorwerpen op de weg10%
    Glad wegdek en langsgleuven 29%
    Botsingen tegen trottoirbanden 23%
    Berm ongevallen12%
    Botsingen tegen paaltjes en bij wegversmallingen12%
    Botsingen tegen portieren en geparkeerde voertuigen 7%
    Ongevallen door werkzaamheden op of langs de weg 7%

    Als ik de foto goed bekijk zie ik zeker hobbels en kuilen, het wegdek spiegelt en vertoond langsleuvige vochtplekken. Oké ik zie geen trottoirbanden maar links en rechts is overduidelijk een berm waarneembaar. Een kans van, 10+29+12 = 51% op een enkelvoudig ongeval voordat je ook maar enige last kunt ondervinden het inderdaad, wat onorthodox geplaatste paaltje.

  • 09/07/2012 om 18:57
    Permalink

    @Henk: Vrijliggende fietspaden voor stukjesschrijvers en dichters, ik ben vóór! Vanochtend stond het paaltje trouwens wee op zijn vertrouwde plek in de berm – nog wat wankel na zijn avontuur.

  • 12/07/2012 om 10:48
    Permalink

    De Fietsersbond is vertegenwoordigd in het Fietsberaad en in de CROW. Zij besteden al eerder aandacht aan de grote hoeveelheid preventief geplaatste paaltjes. Aanvankleijk was het een wielrennersprobleem. Dwz als je snel in een grote groep fietst, dan ziet de eerste nog wel het paaltje, maar de mensen die daarachter rijden niet meer. De Fietsersbond komt niet specifiek op voor wielrenners en liet dit probleem dus liggen. Daar is de laatste jaren verandering ingekomen. Er zijn erg veel eenzijdige fietsongelukken met ouderen. Een deel daarvan wordt toegeschreven aan dit soort paaltjes. Sommigen zijn erg slecht te zien, ze zijn verkleurd door de zon en vallen op het donkerroze fietspad-asfalt slecht op. Vaak is geen wit vlak rond deze paaltjes. Er zijn ook paaltjes doe gevaar opleveren als ze neergeklapt zijn en op het wegdek liggen. Veel paaltjes zijn een groot deel van het jaar neergeklapt, weggehaald of verzonken om doorgang te bieden aan een zoutautootje. Eigenlijk geeft dit aan dat zeker 80% van de paaltjes onnodig zijn.

    Natuurlijk zijn er andere belangrijkere zaken, maar die zijn er altijd. Gewoon naar Zuid-Sudan verwijzen, waar de bestrating nog niet ingevoerd is. 🙂

    http://ximaar.wordpress.com/2012/05/30/mei-30-fietspadpaaltjes/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *