Ga naar de inhoud

Zompig Haarlem

2013 en het Tweede Beleg van Haarlem is begonnen!

Geen Spanjaarden met hellebaarden en musketten ditmaal, we worden nu economisch omsingeld. In onze buurgemeenten knettert en vonkt het van de commerciële en planologische initiatieven en wij… wij staan bedremmeld met de vingers in de oren en pruilen dat we TEGEN zijn en dat Haarlemmerliede en Spaarnwoude vervelend doet.

In Halfweg komt in Sugar City een outletcentrum met 1700 parkeerplekken en Muggenmeester Bernt Schneiders is TEGEN. Hij staat pal voor zijn Haarlemse winkeliers. Met een beetje pech krijgen die ook nog te kampen met Fun Village Velsen, een ‘merkendorp’ dat MKB Noord-Holland nu al nachtmerries bezorgt. De bestaande detailhandel is (geloof het of niet!) TEGEN.

Ook mag bij Spaarndam de woonwijk Spaarnebuiten van de onzen niet worden uitgebreid; in 2011 werd het bestemmingsplan afgeschoten en daar hebben die Haarlemmerliedenaren nu slinks wat aan gemorreld. Ze proberen het doodleuk nóg een keer en de Haarlemse raad is TEGEN vanwege de voorziene toename van de verkeersdruk. Dat iedereen TEGEN het Landal recreatiepark in Spaarndam is, mag bekend worden verondersteld en de Kunstijsbaan Kennemerland is TEGEN het opzienbarende project van Wheeler-Ice-Planet, een twee kilometer lange kunstijsbaan bij Spaarndam, op het grondgebied van… jawel, daar is ie weer, de gevreesde supergemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude.

Jarenlang – zolang ze zich beperkten tot hun core business (de koeien melken en ervoor zorgen dat de Stompe Toren geen Scheve Toren werd) – konden we prima met ze leven, maar nu kennen ze ineens hun plaats niet meer.

Graag zou het RaDa blind partij kiezen (eigen stad eerst), ware het niet dat ik vanochtend bij het doorbladeren van het stadsnieuws in de zes Grote Broers van de afgelopen week een onfrisse, zompige lucht bespeurde. Beschimmelde kruipruimtes en ondergelopen kelders. Ja, het grondwaterpeil is hoog, dat weten we, maar de gemeente Haarlem wast zijn handen in regenwater onschuld. In dit geval gaat de beschuldigende vinger niet naar de falende drainage bij H’liede & Sp’woude maar naar de hemel – de bovenburen, zeg maar, waar die regen volgens deskundig wethouder van Doorn vandaan komt. Ja, we hebben het over dezelfde Van Doorn die op zijn weblog goede sier maakt met de door onze stad veroverde titel Sun City! Nergens zoveel regen als hier en nergens zoveel zonnepanelen.

Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk zijn wij momenteel meer een stad van optrekkend vocht dan van l’eau qui pétille. Het sprankelt en bruist niet. Ga maar na. Wat houdt de gemoederen zoal bezig? De doorstart van kringloopbedrijf De Schalm (daar zullen ze in Sugar City van schrikken!) en twaalf variaties op een reddingsplan van de vierkante Cavex-schoorsteen uit 1775. In drieën zagen en tot 2075 opslaan op een dekschuit, twintig meter verplaatsen, bij Henk Vijn in de voortuin, op het stationsplein op die sokkel waar Kenau maar niet wil verschijnen, vermommen als reclamezuil voor sponsors, een vleermuizenparadijs… 238 jaar staat dat ding er al en nu ineens telt iedere seconde, als of het om de lancering van een ruimteraket gaat.

Benepenheid en zieligdoenerij, dat is onze rode draad vandaag, beste Raarlemmers, en de laatstgenoemde wethouder was Groen van Doorn van de VVD, nee, Rob van Doorn van Groen Links. Die heeft illegaal acht betonnen parkeerplekken aangelegd langs het jaagpad van het Spaarne bij Schalkwijk (R. Stekelenburg, HD 12 jan.). Wat een beschamend geknoei. Vlek op vlek. Ze hadden eigenlijk in het bestemmingsplan moeten staan (foutje, toegegeven), werden desondanks aangelegd (wuh???), toen dat Van Doorn ‘ter ore kwam’, wilde hij de werkzaamheden niet stilleggen (alsof het over de 1700 parkeerplekken van Sugar City gaat waarvoor de bouwput al was gegraven) en nu ze er liggen wil hij ze niet weghalen omdat dat ‘kan beteken dat er illegaal auto’s worden neergezet in een kwetsbare groenstrook’.

Begrijp ik goed wat hier staat? Je haalt illegaal een kwetsbare groenstrook weg, stort onkwetsbaar beton en beweert vervolgens met een stalen gezicht dat je dat illegale beton niet weg kunt halen, met als motivering dat de kans bestaat dat slechte mensen illegaal op het legale ex-groen onder jouw beton gaan staan? Kan die man niet de weg van Pieter Heiliegers gaan? Vort, naar Haarlemmerliede en/of Spaarnwoude ermee!

6 reacties op “Zompig Haarlem”

  1. Van Doorn stapelt fout op fout en komt er gewoon mee weg. Ovoorstelbaar. Moet er een coalitie in stand worden gehouden of zo? Is dat belangrijker dan wat de bewoners willen??

  2. Fedde Reeskamp

    Met de meeste redactionele commentaren ben ik het eens, niet met deze. In geval van de plannen Haarlemmerliede gaat het niet zozeer om de toename van verkeersdruk zelf, maar om de daaruitvolgende vereiste aanpassing van de landelijke weggetjes. Een soort Houtmanpad-exercitie in het kwadraat, wat schreef RaDa door ook alweer over?

    Tja, de schoorsteen. Heb inmiddels vernomen dat de reddingsactie zal stranden, hetgeen jammer is. Net zoals meer dan 100 jaar geleden de Amsterdamse Poort door een stelletje “onfrisse, zompig ruikende” Haarlemmers van de sloop is gered (in een tijd waarin stadspoorten nog niet uniek waren), denk ik dat we Haarlem een plezier hadden kunnen doen als we de enige vierkante fabrieksschoorsteen van Nederland voor het Scheepmakerskwartier hadden kunnen behouden.

    Ik ben het met de redactie eens, dat het ‘redden’ van karakteristieke landweggetjes, de zorg om de veiligheid van fietsende Spaarndammertjes, een laatste poging tot behoud van een unieke schoortseen, de zorg om het beboud van arbeidsplaatsen in een Kringloopwinkel- ik ben het met de RaDaRedactie eens dat al die zaken natuurlijk verbleken bij het regio-overstijgende belang van de vijf illegaal aangelegde parkeerplaatsen dwars op het Jaagpad 😉

  3. @Fedde, Eens dat de schoorsteen best behouden mag worden. Daar gaat het ook niet om in mijn conmentaar. Het gaat er om dat college en raad de fouten die Van Doorn keer op keer maakt kennelijk gewoonweg accepteert. Bewoners staan in de kou, omdat die hun wensen gewoonweg niet eens gehoord zien worden. Enige argument van Van Doorn is steeds dat het geld kost om de fouten te herstellen. Als Van doorn eerst eens zou luisteren en integraal kosten zou afwegen (niet alleen de uitbvoeringskosten), dan zou het vaak goedkoper kunnen dan het lijkt waarschijnlijk. Daarbij is het erg autoritair gedacht van Van Doorn dat hij hier elke keer mee wegkomt.
    En doordat de controleurs (mede-collegeleden en Raad) het zo laten, zijn er denk ik velen met mij die dit bestuur aardig zat zijn.

  4. Fedde Reeskamp

    Pleisters,

    Ik denk dat over die parkeerplaatsen het laatste woord nog niet gesproken is. Een ambtelijke blunder. Maar persoonlijk begrijp ik het ‘vanDoorn-bashen’ niet zo. Hij is wat ijzerenheinig maar ik zie ook dat een aantal moeilijke dossiers door hem goed worden afgehandeld. Denk maar eens aan het voornoemde Landal-park en de HOV verbinding Haarlem Noord.
    En wat het overige bestuur betreft: ik lees en hoor deze periode aanmerkelijk positievere geluiden vanuit de wijkraden, dan in de vorige periode. Dan hebben we het vooral over wijze van communiceren, want dat ook nu de miljoenen aan overschrijdingen ons als vanouds om de oren vliegen, is helaas een feit.
    Wat betreft de controle vanuit de raad: op welke zaken zou jij dan als raadslid het doek voor Van Doorn laten vallen, waarmee precies komt Van Doorn ‘elke keer weer weg’?

  5. Marius (RaDa-reda)

    @Fedde: Jammer van de schoorsteen, dat zal iedereen vinden. En natuurlijk zit ik evenmin te wachten op Landal/uitbreiding van Spaarnebuiten en een outlet bij Sugar City -maar dat de ruimte gezocht wordt waar die ruimte nog is (dwz Hliede/Sp-woude) is haast een natuurwet.
    Ik ken Van Doorn niet persoonlijk, maar zijn ijzerenheinigheid neemt hier en daar wel groteske vormen aan – een fijne taak voor het RaDa om hem af en toe een spiegel voor te houden.
    Interessant wat je zegt over de wijkraden – dat is voor mij vanaf mijn eenzame redactietafel natuurlijk moeilijk vast te stellen. Maar het is goed nieuws.

  6. @Fedde: Houtmanpad, deze parkeerplaatsen dus, Julianalaan, parkeerbeleid, Mariatunnelbereikbaarheid Haarlem, fietsenstalling station mar aan één kant bereikbaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *