Doodsangst

In de krantenbak slingerde nog een oude Grote Broer (HD 18 juni) met een artikel van Margot Klompmaker over de onbewaakte spoorwegovergang aan de Leidsevaartweg bij het laantje van Alverna – aan het traject Haarlem Leiden.

De gemeente Heemstede wil die na een aantal ernstige ongelukken sluiten voor alle verkeer, dus ook voetgangers en fietsers. De Fietsersbond wil een alternatief, zoals een draaipoort (?), maar juridisch ligt de zaak gecompliceerd doordat het een particuliere overgang betreft en geen openbare, hetgeen Prorail tot het standpunt brengt dat… Jullie begrijpen, bewaakte en onbewaakte RaDa-lezers, het laatste woord is er nog niet over gebekvecht.

Bij datzelfde rustieke laantje van Alverna, bij diezelfde spoorwegovergang,  had ik mijn enige ervaring met doodsangst. Op een warme zomerdag, zo’n twintig jaar geleden. Ik fietste lui langs de Leidsevaart, en gaf bij het mooie doorkijkje naar Aerdenhout mijn stuur impulsief een slinger naar rechts.

77cc79c2-30a4-1c26-156f-f55fa29ad3b2

Nietsvermoedend – er knipperde geen rood licht; er was geen licht. Er was geen slagboom. Wel een snel naderende trein die geen vaart kon minderen. In een kramp van paniek ging ik op de pedalen staan en trapte letterlijk voor mijn leven. Ik redde het vege lijf, maar het had anders kunnen aflopen. Met mijn begrafenis, of een rolstoel. Als die trein drie seconden eerder was vertrokken, als ik wind mee had gehad, als mijn paniekende voet uit de toeclip was geschoten.

Anderen hadden minder mazzel dan ik. Ik wil het niet dik aanzetten, maar de vraag hoe (in een land dat soms geobsedeerd lijkt door veiligheid) die situatie tientallen jaren kon bestaan, lijkt me een interessante klus voor een lokale journalist met meer dan lokale aspiraties. Hebben we nog een Joris Luyendijk in de dop?

6 gedachten over “Doodsangst

  • 23/06/2013 om 23:04
    Permalink

    Pure horror zo’n ervaring! Het liet me dit weekend niet los, die drie seconden.Vraag me bijvoorbeeld af of je de trein waargenomen zou hebben als hij drie seconden eerder was vertrokken. Aannemende dat het een trein was die niet stopte of gestopt was in Heemstede – Aerdenhout en uitgaande van een baanvaksnelheid (Google!) van 90 km. per uur, zou het monster dan op zo’n 75 meter van je af zijn geweest op het moment dat je op het punt stond de spoorbaan over te steken. En dat hoor/zie je dan toch? Maar dan moeten je remmen natuurlijk wel goed functioneren… Etcetera. Ik ben er nog niet klaar mee…

  • 24/06/2013 om 00:40
    Permalink

    @Harrie: Het is moeilijk te reconstrueren, ook voor mij. Ik ‘wist’ natuurlijk dat daar een spoorlijn liep, maar bij spoorwegovergang denk ik aan klingelende belletjes e.d. Ik was er totaal niet op bedacht. Van bewust handelen is op zo’n moment geen sprake – ik kan me ook voorstellen dat iemand in de remmen knijpt van schrik. Ik maakte de bocht naar rechts, de trein kwam me achterop – ik kon ‘m pas zien toen ik naar de rails toe zwenkte. ‘Horen’ is ook afhankelijk van veel factoren (wind / ander verkeer, etc.). En ik stond niet eerst stil om te luisteren. Als ik de som nareken (25m/seconde) denk ik inderdaad dat ik er niet langer had dan die 3 seconden – eerder minder.

  • 24/06/2013 om 15:40
    Permalink

    @Marius. Intrigerend die verschillen in temperament/levenshouding. Van jongs af aan ben ik als de dood voor overwegen. Als een trein langs rijdt, voelt dat voor mij alsof ik in een achtbaan zit. Als ik op de Westergracht de overweg oversteek kijk ik bij elk van de drie sporen naar links en naar rechts. Het bordje’Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen’ is voor mij dus overbodig. Afgezien van die ene keer 20 jaar geleden ben ik jaloers op jouw ontspannen houding hieromtrent!

  • 24/06/2013 om 21:58
    Permalink

    Zomaar het spoor oversteken is al jaren niet meer mogelijk, er staat een hek en een vriendelijk bordje om het hek na de passage weer te sluiten. Er schijnt vroeger ene baron? jonkheer? Van Lennep gewoond te hebben die welk toestond dat er een spoor over zijn landgoed werd aangelegd, maar dan moest hij via dit weggetje ook op de trein kunnen stappen. Het weggetje is volgens Prorail niet openbaar, maar aangezien het al tientallen jaren door iedereen gebruikt kan worden kan het ook niet eenvoudigweg gesloten worden. Fietsersbond en wandelaarsvereniging strijden daarom voor het voortbestaan van het weggetje, al dan niet met knipperlichten of een hek.

  • 24/06/2013 om 22:27
    Permalink

    @Gerko: Je hebt (jou kennende) ongetwijfeld gelijk. De foto in het HD laat overigens wél een vrije doorgang zien en in het artikel zegt Jaap Moerman (Fietsersbond): “… waarom heeft Prorail nooit iets gedaan aan het veiliger maken van deze overweg? ‘Koeien-overwegen’ in het land zijn dikwijls beter beveiligd dan deze overweg…”
    Hier een link naar een nieuwsitem van RTV-NH nav een dodelijk ongeval daar, met een foto en filmbeelden die de situatie duidelijk maken: http://www.rtvnh.nl/nieuws/68887/Dodelijk+ongeluk+op+spoor+bij+Heemstede#.Ts5t2Y6aNGE.facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *