Straaltje zonlicht

Als een straaltje zomers zonlicht tussen twee wolkenmassieven, zo zat Ann Demeester gisteren bij de Haarlemse talkshow Studio Smout, ‘gesandwicht’ tussen haar voorganger Karel Schampers en wethouder Cornelis Mooij, wiens ambtenaren het bespreekbaar achten tussen een half en een heel miljoen te korten op de subsidie voor het Frans Hals Museum.

Ex-directeur Schampers had in de pers grimmig gereageerd op die bekendmaking en de gemeente Haarlem van ‘onbehoorlijk bestuur’ beticht; hij hoeft bij niemand meer in het gevlij te komen en leek dat ook niet van plan. Tegenover zich vond hij de wethouder van Financiën en Cultuur, ex-gedeputeerde Mooij, een man die in een vorig leven regelmatig aanzat bij werklunches met Harry Borghouts en Ton Hooijmaijers. Daarbij vergeleken is zo’n botsing met een getergde Schampers natuurlijk een kinderfeestje.

De RaDa-reda probeerde zich in een gedachte-experiment het achterste van Mooij’s tong voor te stellen. Hij liet het namelijk weer eens niet zien. Hééft iemand het wel eens gezien? Bestaat het? Onder alles wat de man zegt, kun je eindeloos veel andere politieke lagen vermoeden, zoals bij van die ‘grappige’ striptease-danseressen die eindeloos slipjes uittrekken zonder ooit naakt te eindigen.

Ann Demeester bleef tussen deze beide mastodonten moeiteloos overeind – fel en stellig waar nodig, sprankelend en charmant op andere momenten. Voor velen in het publiek was het de eerste kennismaking met de Vlaamse. Wat is ze leuk!, hoorde je na afloop her en der. De huisdichteres vond haar meer een Rembrandt dan een Frans Hals. En ik wilde per se nog even navraag doen over die bijzondere foto die Ilja Keizer maakte voor het NRC-interview van dit weekend:

Demeester  

Was dit een iconografisch grapje, of een knipoog naar Piero della Francesca of Rogier van der Weyden? Ann ontkende alles. Niks quattrocento. Als ik haar mag geloven was het een zware sessie geweest en deze foto werd gemaakt toen zowel model als fotograaf het een beetje beu waren – een soort parting shot. Mwah…

Ik kon het toch niet laten even een paar Google-galerieën door te wandelen. Madonna’s leverden weinig op. Veel interessanter werd het toen ik ‘Annunciation’ intikte. Van boven naar onder: Signorelli, Jan Janssens en Fra Angelico. Let op de overeenkomsten in de kleuren en de gekruiste handen:

signorelli

Jan Janssen

Fraangelico 

Driemaal Maria die net te horen heeft gekregen dat haar een grote taak te wachten staat. Mij praten ze het niet uit het hoofd: hier staat de nieuwe directrice, zich bewust van de klus die zij moet klaren, net nadat Cornelis Mooij en kornuiten hun ‘nefaste’ plannen hebben gepubliceerd. Voor wie ik nog steeds niet heb overtuigd deze aanzegging van Murillo:

murillo-annunciation

Trust the tale, not the teller, zeggen ze in literatuur. Zoiets zal dan voor de portretkunde toch ook wel gelden?

3 gedachten over “Straaltje zonlicht

  • 19/02/2014 om 14:26
    Permalink

    Ontdek de overeenkomsten en verschillen:
    Dat gebaar van bewaar me en steun zoeken
    bij je wederhelft is toch nog steeds van alle tijden?
    Jullie vinden de kleur grijsblauw ook niet wat
    anders, actueler als het bruin/goud van Rembrand?

  • 26/02/2014 om 12:18
    Permalink

    Marius, mij doet Ann Demeester sterk denken aan het favoriete model van de Britse 19de-eeuwse schilder Dante Gabriel Rossetti. Zie bijvoorbeeld hieronder:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *