Ga naar de inhoud

Kansberekening

Mijn schoonmoeder zat niet in de Thalys van Amsterdam naar Parijs van vrijdag, waarin een Marokkaanse IS-aanhanger met een kalasjnikov werd overmeesterd door drie Amerikaanse mannetjesputters. Zij zat in de Thalys van donderdag.

Kan je in zo’n geval zeggen dat zij aan een gevaar is ontsnapt? Uh……..? Zo voelde het voor mij wel; en de opluchting zou zeker nog sterker zijn geweest als ze aanvankelijk van plan was geweest om op vrijdag te gaan en later had besloten er nog een dagje aan vast te plakken en om te boeken. Anderzijds, waar houdt het op? Ben je ook aan een gevaar ontsnapt als je al op woensdag ging en ondoorzeefd arriveerde? Of een week geleden of een jaar?

Het AD stuurde gisteren een verslaggever naar peroon 15A, waar de Thalys klaar stond voor vertrek. De reizigers gaven blijk van een vreesloosheid die mij onwaarschijnlijk voorkomt. José uit Almere: “Nee, ik ben helemaal niet bang (…). Niet voor zo’n doorgeslagen persoon.” En de Australische Brenda kan het ontbreken van angst goed beredeneren: “Dat is zonde, want het zou je ervan weerhouden dingen te doen.”

En de dingen moeten gedaan worden, dat staat voorop. Statistisch valt er tegen dit soort nuchterheid weinig in te brengen. De kans op een kogelsproeiende psychopaat in de Thalys-coupé is dagelijks even groot (= verwaarloosbaar klein). En Frankrijk verkeerde na het voorval in de hoogste staat van paraatheid, dus die trein van zaterdag was misschien wel de veiligste ooit. Alle reden dus om onbekommerd in te stappen.

En als er nou op twee opeenvolgende dagen een terreurdaad wordt verijdeld in de Thalys? Is het dan de derde dag nóg veiliger? Zodat de reizigers nóg vrolijker instappen op perron 15A, in de zekerheid dat eventuele psychopaten nu zullen toeslaan op het baanvak Hurdegaryp – Zwaagwesteinde of een willekeurig ander traject? Of dat ze voor de afwisseling weer eens het vliegtuig pakken?

Kansberekening, het gaat mijn pet te boven. En toeval…? Als ik een privé-theorie met jullie mag delen: achteraf denk ik dat het helemaal geen toeval is dat die schutter met al zijn wapentuig niet met dezelfde trein ging als mijn schoonmoeder. Als mijn schoonmoeder onrecht ziet, gaat ze door roeien en ruiten. Daar kan geen bataljon Amerikaanse soldaten tegenop. Dat weten ze bij IS natuurlijk ook. Die jongens zijn niet gek…

4 reacties op “Kansberekening”

  1. Aansluitend hierop: in de Volkskrant van vanochtend lees ik dat de drie Amerikaanse helden nog serieus hebben overwogen een dag langer in Amsterdam te blijven en een trein later te nemen.

  2. Met een soortgelijke redenering ging ik ooit regelmatig naar het casino in Zandvoort roulette spelen op de “grote vakken” rood/zwart. De redenering was dan dat je moest volharden om op één van beide kleuren te blijven spelen. Om altijd op winst te blijven, moest je een verloren inzet ter compensatie verdubbelen en de vaste inzet waarmee je normaal altijd al speelde erbij doen. Ooit *moest* namelijk jouw gekozen kleur aan de beurt komen. Maar… nog los van het feit dat je de maximaal toegestane inzet snel zou kunnen bereiken: de spelbeurten staan helemaal los van elkaar. Het balletje heeft geen geheugen en redeneert niet in de trant van: het is al twintig keer achter elkaar zwart geweest nu; het wordt inderdaad weer eens tijd voor rood. Wel blijft de kans dat het rood of zwart wordt 50%, bijna althans.

  3. Ik ga er van uit dat er een beperkt aantal moslims is dat met een Kalashnikov, pistool en Stanleymes de trein in stapt met de bedoeling een terreurdaad te plegen of, volgens eigen zeggen, wat zakgeld op te halen voor een broodje Kebab met sinas.

    Stel het aantal binnen het Sjengengebied gemakshalve op 1000. En zoals de meeste mensen voeren maar weinig terroristen de daad bij het woord, blijft over 100 bereidwillige. En van die honderd zat er één in de trein en werd overmeesterd. Rest 99 potentiële terroristen.

    Nu rijst de vraag groeit het aantal bereidwillige terroristen harder dan 1 per dag? Als dat het geval is blijkt reizen per Thalys de dag na de ‘overval’ een gevaarlijker bezigheid dan de dag ervoor. Maar ik denk dat het aantal bereidwillige met minder dan 1 per dag groeit. In dat geval is het veiliger om de dag na de mislukte aanslag met de Thalys te reizen. Het is een beetje zoals met de regen, wat er vandaag valt valt er morgen niet.

  4. Het heeft mij altijd verbaasd dat die terroristen een voorkeur schijnen hebben voor internationale verbindingen. Het is toch duidelijk dat ze het beste gewoon de sprinter tussen den Haag CS en Haarlem kunnen nemen. Veel minder kans om gepakt te worden. Maar ja, ze zijn blijkbaar niet zo goed in kansberekening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *