Ga naar de inhoud

BERL

Nee, geen RaDa-primeur – ik heb het van RTV-NH: geen fietskrat is meer veilig / heilig hier ter stede. Nu eens geen praktizerend pyromaan, zoals bij onze auto’s, maar een graffitomaan, die de krat bekladt met een geheimzinnig opschrift.

Jeroen Kuijk, zelf kratrijder/ -lijder en slachtoffer van het eerste uur, heeft zich vastgebeten in de zaak en fotografeerde het werk van de maniak als bewijsmateriaal.

berl

BERL?

Is het de voor- of achternaam van de dader? Een afkorting (Berlusconi-fan / Berlinerbolletjesslikker)? BERL staat volgens Google voor Business and Economic Research Limited (uit Nieuw Zeeland, lijkt me onwaarschijnlijk) en Bio Energy Resources Ltd (komt qua verwantschap meer in de buurt – onbespoten pompoenen en pastinaken houden zich graag op in die stoere kratten; alleen komt het desbetreffende bedrijf uit het verre Malawi).

Hebben die kratten vijanden? Ja, ik ben er zelf een, ze bemoeilijken het inparkeren in de fietsrekken. Maar waarom zou je er dan BERL op zetten? Is het een acroniem, vroeg ik me af. AKWU zou ik nog kunnen plaatsen (Alle Kratten de Wereld Uit – te beginnen uit Nederland) of KLET (Koop Liever een Tas! ). Bewust Eigentijdse Rijke Linksmens? Mwah… die geef ik graag voor een betere.

Of zijn er drugs in het spel? Volgens The Urban Dictionary is Smerk a Berl een verbastering van Smoke a bowl (zie ook hier). In welk geval het zou kunnen gaan om een welgemeend advies aan de professionele gezinsmanager om het eens wat rustiger aan te doen met de dagelijkse boodschappen. Laat die krat de krat en steek een jointje op.

Overigens (het is er de tijd van het jaar voor), herinneren jullie je dit RaDa-stukje over burlen? Helaas nog steeds niet ingeburgerd, de vrijdagmiddagburl. Doe er eens wat aan beste Raarlemmers, ik kan het niet allemaal alleen!

3 reacties op “BERL”

  1. Iets van ‘Bekladding Ergeniswekkende Rijwielen met Lege kratten.’ Dwz alle bakken die ik zie zijn leeg en dat is vaak de grootste irritatie. Mogelijk zijn het ook allemaal fietsen die Buiten de Rekken zijn geplaatst tegen brugleuningen en gevels. Op de foto’s is dat op 1 na het geval, en mogelijk is die Beklad toen ie wel tegen een gevel stond.

    Tegenwoordig zijn de kratten smaller en passen deze kratdragende fietsen wel in een tulprek. Dat ruim 90% van de kratten ook tijdens het fietsen leeg zijn verwonderd me ook. De kratten schijnen vooral voor jonge meiden te functioneren als ‘cowcatcher’ ofwel de bumper van een oude stoomlocomotief danwel die rare dingen voorop een pick-up truck. Dus wie kan me wat doen als ik met zo’n bak door de stad dender. 😉

  2. Zo’n krat is op de fietsenstalling onder het Stationsplein een geldig excuus om je fiets buiten de rekken te kunnen plaatsen. Ook een kinderzitje voor of achter vormen een geldig excuus. Handig om te weten als je haast hebt om de trein te halen of te belazerd/zwak bent om hem in zo’n ‘hoogwerkerrek’ te plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *