Ga naar de inhoud

Scooterverbod

Het Rada kent een rijke en eerbiedwaardige traditie als het gaat om het verbieden van gemotoriseerde voertuigen. Denk aan het verlangde verbod op particulier autobezit (zie Vicieuze Files) of de korte haatcampagne tegen de jetski. Vanochtend was het weer eens zo ver, toen ik bij een overzichtje van het Haarlemse kruimelnieuws (gelukkig een pleonasme) las over een 64-jarige trimmer die door twee scooterrijders werd overvallen op de Amnesty Internationalweg.

Zijn ze helemaal van God los, dacht ik eerst, op de Amnesty Internationalweg, of all places! Hadden die gasten (want van de mannelijke kunne waren ze) niet even kunnen wachten tot de bejaarde atleet het hoekje om was – letterlijk althans? Helaas, een blik op de kaart leerde dat dat geen optie was in die buurt: de Solidarnoscstraat, de Steve Bikostraat, de Jan Palachstraat, de Bonhoeffervaart, de roof zou hoe dan ook iets of iemand hebben ontheiligd. En toen pas, uh… toen pas bedacht ik dat ik het probleem breder moest trekken en dat het plegen van overvallen tout court moet worden ontmoedigd. Ja toch?

En al breder trekkend trok ik het nog breder. SCOOTERS! Als de scooter nou eens verboden werd, zouden de misdaadcijfers dan niet kelderen? Weg met die krengen! Leve de groene misdaad! Laat overvallers maar fietsen of een OV-chipkaart stelen.

Ik had het nog niet gedacht of de NRC stortte (het is zaterdag) met donderend geraas op de mat. Met in het economiekatern een nietsverhelderend stuk over de ‘scooter’, die voor de wet niet bestaat. ‘De wet kent enkel snorfietsen – tot 25 km per uur – en brommers – tot 45 km per uur. Ze worden allemaal als scooters verkocht.‘ En als snorfiets vermomde brommers mogen op het fietspad, waarbij de berijder geen helm hoeft te dragen. Het artikel gaat over begrenzers en katalysatoren en het opvoeren van snorfietsen door erkende Bovag-dealers (op verzoek van de klant) of in huiselijke kring. Over de milieu-effecten van al deze praktijken is vrijwel niets bekend. Wat wel vaststaat: de gezamenlijke Neder-scooters (1,1 miljoen) nemen 30% van de totale uitstoot aan koolwaterstoffen in het verkeer voor hun rekening. En een groot gedeelte van die stinkende emissie verdwijnt rechtstreeks in de neusgaten van wachtende fietsers bij het stoplicht (of in de neusgaten van overvallen wordende bijna bejaarde trimmers).

Zijn er, dit gelezen hebbende, nog tegenstanders van een totaal brommer-, scooter- en snorfietsverbod? Gelieve uw bezwaren per onopgevoerde ijlbode te bezorgen bij de RaDa-reda. Deponeren in het daartoe bestemde reactievakje mag eveneens. De redactie garandeert dat alle bezwaren binnen 24 uur na levering vakkundig worden weggehoond.

1 reactie op “Scooterverbod”

  1. Ik roep het al jaren: de politieke partij die een scooterverbod in haar verkiezingsprogramma opneemt, kan op mijn stem rekenen, ook al zou dat een mormoonse, neo-facistische of liberale partij zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *