Nieuw Asfalt (2)

Drie keer knorren op een rijtje, dat doet het RaDa zijn lezers liever niet aan. Lyrisch-satirisch zijn we, zoals bekend, of bipolair (als het tegenzit), maar bij wijze van hoge uitzondering (na gepeeuw over de Haarlemse meeuw en mijn eigen schaakmisère) toch maar knor nummer drie: morgen, 2 april, rijden de eerste bussen over de nieuwe, vrijliggende busbaan Santpoort-Driehuis-IJmuiden.

.

HOV-olé

.Wee, wee, wee, HOV!

In Nieuw Asfalt maakte ik een jaar geleden al duidelijk dat het nieuwe tracé niet alleen wreed door het landschap snijdt, maar ook door mijn ziel. Lees dat blogje eerst, droog je tranen en dan zien we elkaar hier over drie minuten weer.

(3 minuten later)

Afijn, de tijd schrijdt schreit voort en ook voor Heijmans &co is nivelleren een feestje. Dagelijks zag ik de mannen daar bulldozeren en schrapen en walsen en dan krijg je na voltooiing zoiets:  R-net, halte Westerveld.

.

HOV-Westerveld1

,

Daar wil je toch niet gecremeerd worden, dood of levend? En natuurlijk moeten die zoevende bussen (acht per uur en in de spits twaalf) geen vertraging ondervinden door overstekende kinderen en spelende herten, of andersom. Dus…

.

HOV-Westerveld2

.

Verderop (volg de afzettingen) maakt de busbaan een bocht naar links, onder de spoorlijn Haarlem-Beverwijk door. Daar is een nieuwe tunnel aangelegd, die aansluit op de Santpoortse Dreef. De groef door de velden ziet er zo uit, tenminste als je toevallig aan een parachute zweeft.

.

HOV-info

.

Dit is het info-bord ter plekke, voor wie zin heeft in een hersenspoeling. Mijn eigen foto’s van gisteren tonen het mishandelde landschap vanuit een laag-bij-de-gronds perspectief.

.

HOV-tunnel2

.

HOV-tunnel3

.

De kleurenstroken zijn het werk van kunstenaar Roland Schimmel en zullen kort na de officiële opening door de jeugd worden overgespoten met graffiti. Ach, ik heb het allemaal zien ontstaan de afgelopen maanden, tot mijn leedwezen.

Desondanks werd ik nog even giftig toen ik op dat info-bord de huichelteksten las over de unieke duinrellen in het gebied (de Schipbroekerbeek en de Smalgeesterbeek), ‘belangrijke dragers van de ecologische structuur’. En daarom hebben die dierenvrienden van het HOV ‘in de oksels van de kruising van busbaan en spoor’ water- en moerasgebiedjes aangelegd. Geschikt voor amfibieën en kleine zoogdieren. Vlinders zijn ook welkom. Met name de watervleermuis zal het aan niets ontbreken. De bofkont, er is voor hem voorzien in een extra duiker!

.

watervleermuis_hugowillocx

.

Twee jubelende watervleermuizen bij het vernemen van het heuglijke econieuws (foto Hugo Willocx)

.Goed, binnenkort zal de RaDa-reda het hele traject uitproberen in bus 75 en wie weet neem ik na die hoogwaardige ervaring alle bittere commentaren terug die ik hier heb geschreven.

PS: Ik verdraag het zelf niet, maar hier een filmpje over HOV Velsen.

Paarse PS Een emailbericht zodra er een nieuw stukje is verschenen? Abonneer je via ‘Over RaDa’ of in de zijbalk.

4 gedachten over “Nieuw Asfalt (2)

  • 01/04/2017 om 23:46
    Permalink

    Als geboren Driehuizenaar denk ik met weemoed aan de tijd dat ons dorpje 2 treinstations had waar ik uit kon kiezen (keuzestress!). En dan die busbanen, moet alles dan Almeriseren?

  • 03/04/2017 om 13:59
    Permalink

    Kwam er onlangs ook weer langs en onderschrijf je knorren. De klaagzang incluis. Naar mijn mening ben je nog bescheiden gebleven, met je foto’s; het complete talud bij Westerveld is nog veel verder / breder kaalgeslagen dan nodig voor de breedte van de busbaan met toebehoren. Ongehoord zonde! En het was zo mooi, dat graf-, pardon grasbegroeide spoorbaantje. Hadden we daar het Loverstreintje nog maar over rijden, mijmer ik.
    Een regelrechte aanslag is het. Terreur van het onzuiverste water. O O Overheid.
    Wij lijden aan overhead. Pardon overheid. Overkill. Overdaad aan hov (hogere overheid).
    Met leedwezen,
    een mede-Westerveld e.o.-fan (of is het cs? Soit)

  • 03/04/2017 om 14:53
    Permalink

    Dat niet alleen, ook de krankzinnig onoverzichtelijke kruispuntindeling als je fietsend van de Duin en Kruidbergerweg naar de Driehuizerkerkweg wil, maakt mij gramstorig.

  • 06/04/2017 om 21:45
    Permalink

    @Sjaak & O’geer: Maar één collega van mij heeft de avond voor de opening heerlijk gefietst op die lege baan. Voor nachtskaters is het misschien ook een cadeau.
    Bij dat kruispunt lijken inderdaad twee verschillende ontwerpen los van elkaar uitgevoerd. Ik zie net bij de etymologiebank dat er ook een vorm ‘gramstUrig’ is. Die is nog beter van toepassing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *