Parkeerreferendum

Zoals verschenen in Straatjournaal juli 2017

De stad gaat spreken: op 19 juli houdt Haarlem een parkeerreferendum. Er wordt rekening gehouden met een ongekend hoge opkomst van 97%. Eindelijk krijgen de burgers namelijk een principiële keuze voorgelegd: moet parkeren op straat worden toegestaan of verboden?

Andere steden blijven eindeloos doormodderen met hun suffe vignetten, parkeerschijven, haperende parkeer-apps en vandalismegevoelige parkeerautomaten. Amsterdam heeft meer Amsterdammertjes dan Amsterdammers. En verder is het overal hetzelfde: alleen een afgestudeerd parkeroloog kan wijs uit de wirwar aan vergunningen en bepalingen. Denk aan gereserveerde parkeerzones en de felbegeerde invalideplekken. Of de tijdsrestricties (parkeren uitsluitend toegestaan van 7.45 uur tot 9.50 uur op zondag, behalve als Tweede Pinksterdag en Vaderdag samenvallen). Dit hele dolgedraaide, krakende systeem wordt gefinancierd uit exorbitante parkeertarieven en dito boetes, uitgeschreven door een gedemoraliseerd leger even wraakzuchtige als pietluttige handhavers.

Volgens cijfers van het CBS belopen de economische kosten door blikschade en parkeerstress op jaarbasis drie miljard euro. Want 15% van de Nederlanders met een rijbewijs kan helemaal niet parkeren. Niet doordat ze geen ‘plekje’ kunnen bemachtigen – nee, als ze dat plekje na lang zoeken eindelijk hebben, begint de narigheid pas echt: door motorische beperkingen, het ontbreken van ieder ruimtelijk inzicht en/of een bedilzieke partner die averechts uitpakkende adviezen geeft. Hoge bloeddruk en posttraumatische nachtmerries (de bestuurder moet uitparkeren met 1,6 cm speling bij voor- en achterbumper) leiden tot extra ziekteverzuim en oplopende zorgkosten.

Alleen daarom al strekt het Haarlem tot eer dat het als eerste stad de enige wezenlijke vraag durft te stellen: bent u VOOR of TEGEN parkeren op straat? Ik ken mensen in mijn omgeving die worstelen met dit dilemma, maar zelf was ik er direct uit. Tegen! Want we zijn met z’n allen ergens in gestonken. En hebben vervolgens een blinde vlek ontwikkeld.

Loop eens door je eigen buurt en kíjk. Kijk-kijk. Links stilstaande auto’s. Rechts stilstaande auto’s. Daartussen een krappe doorgang, breed genoeg voor één fiets en één stapvoets rijdende auto. De straten lijken nauw en verstopt. Maar dan… Doe in zo’n geconstipeerde wijk eens het volgende gedachte-experiment. Denk al die auto’s weg – ja, ook je eigen blinkend gepoetste Audi. Er gebeurt dan iets eigenaardigs. De straten worden twee keer zo breed. Ineens kloppen de verhoudingen weer. Ook (nee, juist!) in volksbuurten is de vrijgekomen ruimte verbluffend. Ineens besef je hoeveel kubieke meter al die particuliere wagens (van Mini tot patserbak) samen in beslag nemen. Onttrekken aan het algemeen gebruik.

Wie het aan fantasie ontbreekt, kan ook bladeren in een boekje als Oud Haarlem in beeld, met fotomateriaal van de stad rond 1900. Dan zie je wat er sluipenderwijs verloren is gegaan en ongemerkt is bijgekomen. We hebben het zonder protest laten gebeuren. Sneu voor de kinderen, die moeten spelen in een uitsparing tussen twee wanden van blik. Maar niet alleen de kleinsten worden gedupeerd. Wijzelf evenzeer, tenzij je zo’n volwassene bent die de stoep alleen gebruikt als de kortste route van huisdeur naar autoportier. En daarom zou ik (geen nostalgicus!) zo blij geweest zijn met een referendum over parkeren dat de enige juiste vraag stelt: willen we het nog langer?

Helaas, in werkelijkheid is er op 19 juli weliswaar een referendum over het parkeerbeleid, maar voor een gewoon mens is er geen sleepkabel aan vast te knopen. Na de nodige volksmennerij en volksverlakkerij, met name door de VVD, werden genoeg boze handtekeningen ingezameld om het af te dwingen. Dus stemt de héle stad nu over een pakket van negentien (19!) eerder door de gemeenteraad en de betrokken wijkraden goedgekeurde maatregelen. U snapt het: ik blijf thuis en hoop op een opkomst van 6%. Immers, mijn vraag wordt niet gesteld.

.

parkeerreferendum

Paars P.S.: in de zijbalk kun je je abonneren op het RaDa – je krijgt dan een emailbericht zodra er een nieuw stukje is verschenen.

4 gedachten over “Parkeerreferendum

  • 07/07/2017 om 12:53
    Permalink

    Straks kun je je auto niet meer aan de straatstenen kwijt, dat geeft meer ruimte dan alle parken, water en groenplekken bij elkaar. Haarlem wordt meer dan twee keer zo groot qua buitenruimte.
    Er kunnen meer mensen Haarlem in en geeft aanzienlijk minder overlast.
    Het beheer van de straat wordt ook vele male goedkoper.

    Pure winst denk ik. Maar waar moet je de auto dan kwijt of storten we ons op de deelauto, krijgen we betere fietspaden, stalling een transferium, ik durf het eigenlijk niet te vragen.

  • 08/07/2017 om 13:14
    Permalink

    In den beginne waren er de stallen. Wie een automobiel aanschafte kon hem kwijt in de vrijgekomen rijtuigstal, Juliana, en meer in het bijzonder Bernhard, hadden zo een aardige collectie Ferrari’s in de Koninklijke stallen. Jaren daarna was een huis niet compleet zonder inpandige garage. Weer later werden er voor de minder gefortuneerde her en der terreintjes ingericht met garageboxen,tot……… Iemand op het idee kwam zijn auto een nachtje op straat te laten staan. Buren in paniek belden de politie en die raadpleegde de burgemeester. “Ach,…. voor een keertje.

  • 10/07/2017 om 12:13
    Permalink

    Als er een goed en betaalbaar alternatief is dan ben ik ook tegen maar zolang dat er niet is wil ik het nog langer en niet korter en dan gelijk iets doen aan het fietsgedrag van mensen want dat wordt zo langzaam maar zeker “Het grote Gevaar van Haarlem”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *