Schijnveiligheid

Een nieuwe tweedeling in Haarlem? Die tussen het sociaal achterblijvende Oost en het verwende West was al veelbesproken, maar bij de Commissie Beheer werd donderdag gerept van een nieuwe.

Tenzij de zebrapaden op de Rijksstraatweg behouden blijven, zullen de ouderen en slechtzienden niet meer durven oversteken. Bejaarde vrienden en bloedverwanten uit Oost-Noord en West-Noord staan straks aan weerszijden van de verkeersader en zwaaien ontroostbaar naar elkaar als er even géén HOV tussen hen door dendert. Aldus een aantal klagers, die hechten aan de huidige zebra’s bij Julianapark, Jan Campertstraat en Marsmanplein.

HOV = Hoogwaardig Openbaar Vervoer = sneltram / metrolijn / snelbus. Haarlem heeft dus die snelbus. En een snelbus moet snel, volgens de Provincie, subsidieverstrekker. En stoppen met de bus gaat ten koste van de snelheid van de bus, leerde een recente berekening. Er was al een aantal haltes opgeheven (liefst zouden ze ze allemaal opheffen en niemand meer laten in- en uitstappen, dat is het allersnelst) en nu moeten die oude zebra’s eraan geloven.

Afijn, ineens was daar de Haarlemse gemeenteraad (ik baseer me op Annalaura Molducci in het HD) die het ruiterlijk opnam voor de voetganger en derhalve verantwoordelijk wethouder Cora-Yfke Sikkema (GL) opdroeg bezwaar te maken bij de Provincie.

C-Y

Waarop C-Y, namens B&W, aanvoerde dat zebra’s ‘schijnveiligheid‘ bieden. Ze had dat uit ‘wetenschappelijke onderzoeken’.

.

schijnveiligheid 

Het woord ‘schijnveiligheid’ staat niet in de online Van Dale; wel voelt het vertrouwd – ik kan me zo voorstellen dat tegenstanders van de aftapwet het bezigen. Maar bij oversteekplaatsen…? Bedoelt C-Y dat je (whenever, wherever) altijd wel ergens geschept kunt worden? Of dat veiligheid ‘tout court’ niet bestaat (zonnend op je balkon kan er altijd een bloembak van de bovenburen neerstorten, of je hele eigen balkon kan neerstorten)?

Maar wat krijg je volgens de wethouder nou als je die bedrieglijk veilige zebra’s weghaalt (of bij wijze van typisch Haarlems compromis alleen de witte banen van de zebra’s weghaalt)? Extra veiligheid? Of ‘schijnonveiligheid’?

Overigens, die snelbus rijdt in beide richtingen ééns per 15 minuten. Is er veel technisch vernuft voor nodig om ervoor te zorgen dat de stoplichten bij het passeren van die bus op groen gaan en de voetgangerslichten op rood? Ik bedoel, als op Schiphol iedere minuut een vliegtuig landt of opstijgt zonder te crashen… (over schijnveiligheid gesproken).


Nieuwe Energie

.

P.S. De Nieuw Energie is door de gemeente verkocht aan Lingotto. Vorige week was ik nog even op het terrein, maakte mislukte tegenlichtopnamen van de verkrotting.

.Ook ging ik naar een tentoonstelling en de WC in de Nieuwe Vide. De WC was best mooi (Gerrie!).

.

IMG_4283

.

Paars P.S. : in de zijbalk kun je je abonneren op het RaDa – je krijgt dan een emailbericht zodra er een nieuw stukje is verschenen.

Eén gedachte over “Schijnveiligheid

  • 17/07/2017 om 10:58
    Permalink

    De term ‘schijnveiligheid’ wordt vaak door bewindslieden en hun adviseurs gebruikt om een nuttige en noodzakelijke maatregel als een zebra niet uit te voeren. Er worden dan beweerd dat de weggebruiker op deze weg geen zebra of een andere maatregel (waar hij misschien wat voor moet remmen) verwacht. Op een weg als de Rijksstraatweg waar aan beide zijden gewoond wordt is een zebra wèl een te verwachten maatregel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *