Wachttijdverkorting

De gemeente Haarlem of Zandvoort bellen… Ik zou zelf niet over een nacht ijs gaan. Ik zou het telefoontje plannen met militaire precisie, als betrof het een expeditie naar Jemen.

Een thermoskan thee binnen handbereik, een heupflacon whisky, een vierseizoenendekbed, astronautenvoedsel, tranquillizers en keelpastilles, een cryptogram en een legpuzzel, een trilogie of drie en een stopwatch. Als achtergrondmuziek The Velvet Underground met I’m waiting for the man, op repeat. Je moet niet naïef zijn in die dingen. Meestal zal je zoals gehoopt na verloop van tijd de receptie aan de lijn krijgen, waarna er een ijlbode met een briefje op een dienblad vertrekt naar de betreffende afdeling… Niet overhaast, ijlbode of niet, want het parket in het Stadhuis kan glad zijn. En soms moet zo’n bode helemaal van de Grote Markt naar de Publieksdienst aan de Raaks. En door een windvlaag waait dat briefje weg, moet ie terug…

Dus was ik allerminst geschokt door de uitkomst van een recent onderzoek naar de gemeentelijke dienstverlening. De gemiddelde wachttijd voordat je wordt doorverbonden met een ‘vakafdeling’ bedraagt 2 minuten 19 seconden. Niettemin, het is ver boven de streeftijd van 30 seconden, die slechts bij 32% van de telefoontjes wordt gehaald.

Nu de zaak door raadslid Moussa Aynan is aangezwengeld, het HD zich ermee bemoeit en wethouder Jur (Bot)Botter(Botst) zijn volle gewicht in de strijd gooit, vrees ik ongelukken. Mijn angstscenario: er wordt zonder waarschuwing vooraf gebeld op de vakafdeling. De vakambtenaar wrijft zich de slaap uit de ogen, rekt zich behaaglijk uit en begint met een vakcollega te onderhandelen wie er opneemt. Oh wacht, fuck, tyfus, de 30 secondenorm! Met tegennatuurlijke haast reikt hij naar de rinkelende telefoon, ontwricht een schouder én een elleboog. Stapels ondergestofte dossiers vallen met donderend geraas op een kop lauwe koffie en een krakeling. “Dat was 47 seconden”, zegt een stem afgemeten. “U spreekt met onderzoeksbureau Telan – dit was een test. Volgende keer hoop ik dat het u wél lukt mij binnen 30 seconden af te schepen met een nietszeggend antwoord. Ik dank u zeer!”

Is dit de manier? De gemiddelde bloeddruk van het ambtenarenapparaat zal verdubbelen als we niet oppassen. Vanochtend heb ik in dezen een boodschap ingesproken op het antwoordapparaat van de PAVOHOVAHA. Een bedaarde stem beloofde mij dat ik alles meezit onder voorbehoud binnen veertien dagen een voorlopige reactie tegemoet kon zien. Voor het goede begrip: veertien werkdagen (en bij de PAVOHOVAHA weet je nooit hoeveel snipperdagen en recuperatiedagen daartussen zitten).

.

.

Paars PS: In de zijbalk kun je je abonneren op het RaDa – je krijgt dan een emailbericht zodra er een nieuw stukje is verschenen.

2 gedachten over “Wachttijdverkorting

  • 14/06/2018 om 18:27
    Permalink

    Anders dan hierboven staat: Eerst was er een slechte score voor Zandvoort, toen een stuk in het HD van Richard Stekelenburg met de koppeling aan Haarlem (ambtelijke fusie) en pas daarna kon Moussa gaan zwengelen.

  • 15/06/2018 om 15:54
    Permalink

    Er wordt tegenwoordig zo weinig nog getelefoneerd in ambtelijke kringen dat vrijwel de enige telefoontjes die van het onderzoeksbureau zijn. Er wordt nog gezocht naar een oplossing om dit probleem weg te automatiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *