Ga naar de inhoud

Rijbewijs

De NS had in zijn ondoorgrondelijke NS-heid besloten dat er vandaag door ‘geplande werkzaamheden’ vanuit Haarlem geen treinen reden naar Sloterdijk, naar Leiden en naar Zandvoort.

Wij wilden naar Woerden voor een (eveneens gepland) familieweekend en op de beide logische routes (via Utrecht of anders Leiden) werden wij dus gedwongen gebruik te maken van NS-bussen – geen prettig vooruitzicht bij 27 graden. ‘s Ochtends was het nog enigszins te harden, al voelde station Sloterdijk geschikter voor glastuinbouw (papaya’s, mango’s?) dan passagiersvervoer.

.

heterdijk

.

‘s Avonds deden we er zo’n drie uur over. Op Station Leiden waren alle WC’s defect; de bussen reden er op onplanbare tijden en de rij wachtenden was lang. We kozen daarom de sprinter naar Sloterdijk (die geen last meer ondervond van de ongeplande bermbranden bij Hoofddorp), vanwaar bussen zouden moeten gaan. Er arriveerde een bus. Twee NS-hesjesmannen begonnen aspirant reizigers af te tellen bij de dranghekken. “Zijn jullie samen?” vroeg de servicemedewerker, wat wij beaamden. Er was nog één plek. Bars maande hij de man achter ons in te stappen. Het was elf uur, ik was door mijn geduld en mijn heusheid heen en maakte een onheuse opmerking. “Dan had je maar een rijbewijs moeten halen,” kaatste hij terug.

Daar had hij helemaal gelijk in. De volgende bus kwam weliswaar weldra, maar toen we tegen half twaalf station Haarlem naderden, verzuimde de chauffeur vanaf het Prinsen Bolwerk de geplande afslag naar het Stationsplein te nemen. Ging hij ons bij de voordeur afzetten? Maar nee, we moesten mee, via de Kinderhuissingel naar het Patronaat, waar hij het verste punt van zijn geïmproviseerde lus bereikte en via Kinderhuisvest en Parklaan het station hervond.

Die rijbewijzen, kon je die niet voor €50 bestellen op een Poolse site?

Ander paars P.S.: de abonneeteller  staat op 99. Voor de honderdste abonnee ligt geen prijsje klaar; dat vind ik oneerlijk tegenover alle voorgangers, zonder wie die honderdste …

4 reacties op “Rijbewijs”

  1. Ik heb een keer een ns-chauffeur omgekocht om ons bij de kathedraal af te zetten. Prijs: hem uitleggen hoe hij bij het station moest komen.

  2. Dankzij werkwillig personeel heeft Connexxion lijn 300 in bedrijf weten te houden. Een minder lijdelijke houding had je op het idee kunnen brengen om hier gebruik van te maken. Vanaf Schiphol is, met een overstap op station Bijlmer, de reistijd naar Gouda 44 minuten, alles bij elkaar ongeveer anderhalf uur.

    Verder was het mij ook al opgevallen dat Connexxion personeel een hekel heeft aan reizigers. Indachtig de uitspraak van Thatcher ‘Een loser is een man boven de dertig met een strippenkaart in de bus’ vinden zij iedere man zonder auto een verachtelijk wezen.

    Een jaar of tie geleden zat ik in een werkgroep van ‘Haarlem klimaat neutraal’ samen met een vertegenwoordiger van Connexxion. Hij klaagde erover dat hij zijn Volkswagen Passaat nergens kon parkeren. Op mijn vraag waarom hij niet met de bus was gekomen verklaarde hij zonder blikken of blozen dat hij nog nooit in een bus had gezeten.

  3. Het kon zaterdag nog sneller en comfortabeler, namelijk via het paradepaardje van Connexxion, bus 346. In 35 minuten van Haarlem Station naar Amsterdam Zuid en van daar in 33 minuten naar Woerden. Als je er zo´n 10 minuten overstaptijd bij optelt, duurt de reis maar een kwartier langer dan normaal. Tijdens de staking van vorige week heb ik bij 346 overigens nauwelijks last gehad van ´rituitval´.

  4. Marius (RaDa-reda)

    @Harrie & Henk: Maar het uitzoeken of dat streekvervoer staakt of niet kost ook weer tijd – de mogelijkheid werd door OV9292 niet aangegeven. En van dat rijbewijs ga ik geen serieus werk makken, vreest niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *