Deze dinsdag 31 mei stond al een tijdje met feestelijke rode letters in mijn agenda:
BUNDELPRESENTATIE SYLVIA
De tweede bundel van de huisdichteres, “Terug naar de apotheker”, zou vandaag bij Athenaeum Boekhandel ten doop worden gehouden. En toen belde vorige week de uitgever. “Ja, uhhhh…, ik, uh, je moet niet schrikken, Sylvia, maar…”
Er was het een en ander mis gegaan bij de drukker.
De naam op de omslag verhaspeld tot Hubia Sylvers? ‘Copyright uitgeverij Bagel’? Alle 1100 exemplaren in slangenleer gebonden in plaats van gewoon genaaid? Alleen de oneven pagina’s genummerd? Per ongeluk een foto van Sylvana Simons op de achterflap gezet of een gedicht van Sylvia Plath in hoofdstuk drie? Het Andreaskruis per abuis vervangen door het Petruskruis? Een haastklusje van 1.000.000 Wehkamp catalogi dat voorging, waardoor alleen een onervaren stagière inzetbaar was voor de poëzie?
Nee, het had iets te maken met het drukdruipen, of het druipdrukken. Ze hadden drupgedruikt in plaats van gedruikdrupt daar in de drukkerij / druiperij. Kan gebeuren, nietwaar? En met 1100 misdruikte bundels begin je niks. Twee weken uitstel was wel het minimum…
Zo zag de arme auteuse zich gedwongen de vijftig handgeschreven uitnodigingen die net waren gepost nog in dezelfde buslichting te laten volgen door vijftig handgeschreven annuleringen.
Door de rode letters staat in mijn agenda nu een zwart Andreaskruis. Ergens half juni gaat het hopelijk wél door.
Het verlengt de voorpret. Verder wel een tegenvaller, natuurlijk. Of is het gewoon een publiciteitsstunt? 😉
Nouja, we kijken er (nogsteeds) naar uit!
Een publiciteitsstunt…. Mmmm, denk je dat het goed is het nog een paar keer uit te stellen?
Dat is geen publiciteitsstunt het is meer hopeloosstunt