Ga naar de inhoud

Pieslog

De NS introduceert in 2008 een nieuw type sprinter in de Randstad. Laagdrempelig (dwz geschikt voor rolstoelers en duwmoeders) en voorzien van airco en bewakingscamera’s. Eén minpuntje noteert het Raarlems Dagklad slechts: er zit geen toilet in.

Op zich wel consequent, want hetzelfde geldt voor betrekkelijk nieuwe, grote stations als A’dam Sloterdijk (‘s avonds als de restauratie dicht is), A’dam RAI en Zuid WTC.

De Spoorwegen wekken in toenemende mate de indruk dat ze het liefst geheel zouden willen overstappen op goederenvervoer. Neem nou zakken cement: hoor je die wel eens mekkeren over vertragingen en gemiste aansluitingen? Je kan er veel van op elkaar stapelen (de meeste forensen beginnen al te protesteren bij twee of drie) en ze worden nooit agressief. Nee, dan die reizigers. Daarmee heb je altijd … gezeik.

Op zich snap ik wel dat conducteurs niet graag aan de deur staan rammelen bij zwartrijders en grijspoepers, maar om de gewone man (m/v) met zijn gewone aandrang (gr/kl) nou maar te laten creperen, gaat toch niet aan.

Ik vraag me bovendien af of alle technische mogelijkheden wel serieus overwogen zijn. Klik hier († link) eens voor de aardigheid en verbaas u over het uitzicht vanuit bovenstaand Zweeds toilet.

Je zou conducteurs een speciale bril kunnen geven, zodat zij als enigen door het glas naar binnen kunnen kijken om te zien of er sprake is van oneigenlijk gebruik, in welk geval de verblijfsvergunning van de passagier wordt ingetrokken.

Iemand anders nog een ideetje?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *