‘Brandweer helpt met natter maken van sloten Schiphol’ stond gisteren in de NRC. Wat nu weer?
De luchthaven streeft met man en macht naar de door het Hoogheemraadschap Rijnland opgelegde norm voor het percentage H2O dat het product slootwater minimaal moet bevatten. Ze zitten vies in hun rats. Aanstaande vrijdag om 12.00 uur moet het slootwater in de omtrek van Schiphol met het blote oog te onderscheiden zijn van schenkstroop, op straffe van een dwangsom van €300.000 per dag.
Aanlengen is de enige remedie. Dus lozen brandweerwagens momenteel om beurten 12.000 liter kraanwater in de sloten. Extra complicatie: er wordt niet gemaald en het verdunde water mag ten hoogste tot 5,60 meter onder NAP stijgen – er zijn grenzen aan de vloei!
Alsof het nog niet genoeg is, moet er echte zuurstof in dat water komen: drie milligram per liter. Onnatuurlijk veel, volgens sommigen. Vijftig pompen voegen daarom dag en nacht zuurstof toe: l’eau qui pétille, dat zou het mooist zijn, maar als dat onhaalbaar blijkt, is het ook goed als de Inspectie vrijdag vaststelt dat de vervuiling door kaliumacetaat en ethyleenglycol (gebruikt als antivries) de grens van het wettelijk toelaatbare nét niet overschrijdt. Hoe dan ook, het is alle hens aan dek in de Haarlemmermeer.
Naschrift: het Raarlems Dagklad heeft uit troebele bron vernomen dat de milieudienst van Schiphol overweegt een uur voor het verstrijken van de deadline langs alle oevers plastic waterlelies aan te brengen, twintig Poolse otters uit te zetten en tientallen piloten die die dag geen dienst hebben met hengeluitrusting langs de waterkant te posteren.