Ga naar de inhoud

Marktonderzoek?

Staat er voldoende Haarlemmer seks in het Raarlems Dagklad? En voldoende Ton Hooijmaijers?

Het zijn de eerste vragen van het kloeke RaDa-marktonderzoek, dat hier in concept in mijn bureaula ligt en waar ik jullie nog nooit mee lastig heb durven vallen.

Misplaatste terughoudendheid of niet? Gisteren in het Muziektheater, bij Lady Macbeth of Mtsensk, deelde De Nederlandse Opera enquêteformulierenuit: hoe ik van het bestaan van opera afwist, of ik met de fiets was, of ik liever jus d’orange dronk in de pauze dan tomatensap, welke talen ik sprak (vurige tongen niet meegerekend), hoe oud ik was en hoe oud ik wilde worden,enz, etc, en ga zo maar door…

Ik verfrommelde het boekwerkje geërgerd, maar vanochtend besefte ik ineens hoe frustrerend het kan zijn om tot een potentiële doelgroep te behoren en niet bereikt te worden. Ik drink geen tomatensap op de fiets en ik ben geen radioluisteraar (dat bedoel ik letterlijk: ik luister nooit naar de radio), maar desondanks… HOE kon het gebeuren dat ik alle 500 afleveringen van De Avonden miste waarin Gijsbert van der Wal mensen het uitzicht vanuit hun woning laat beschrijven?

Wat een geniale formule, dacht ik toen ik erover las. Te laat dus: ‘Vanaf september heet Radio 747 weer Radio 5 en dan wordt het een zender met lichte muziek voor de lager opgeleide 55-plusser.’

(De oude ‘uitzichten’ staan trouwens hier in het VPRO-archief.En mijn eigen uitzicht houden jullie tegoed.)

1 reactie op “Marktonderzoek?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *