Gastlog door Harrie van der Meulen
Anno 1961 bezat het Stationsplein (het busstation was een ontwerp van W. Bollebakker) een stijlvolle uitstraling.
Bovenstaande foto plus onderschrift stonden afgelopen zaterdag in Grote Broer het HD bij een opiniestuk van redacteur John Oomkes onder de titel “Verening Haerlem heeft niets te vertellen”.
Stationsplein stijlvol in 1961? Ik weet niet wie men met deze Potemkinfoto voor de gek wil houden, maar zeker niet de lezers van boven de 50, die – tragisch genoeg voor de Grote Broer – het leeuwendeel van de abonnees uitmaken. Laat ik voor de jonge lezers van RaDa een poging wagen de entree tot de stad in die tijd te beschrijven.
Wat zag iemand die aan de oostkant de stationshal verliet? Op de plek waar tot 1958 de fabriek van Beynes had gestaan, lag een kaalgeslagen vlakte met bushaltes en een parkeerterrein, begrensd door schuttingen met reclameborden. Daar achter een pokdalig allegaartje van bedrijfspanden en woningen in diverse stadia van ontbinding in de (niet meer bestaande) Lange Molenstraat en de Lange Herenstraat.
En wat zag je aan de westzijde als je langs de stationskapper en sigarenboer de tunnel uitkwam? Laat ik volstaan met deze foto van de Archiefdienst voor Kennemerland.
neemt niet weg dat de achterkant van het station in een doodsstrijd gewikkeld is met de voorzijde om de trofee lelijkste plek van haarlem
dat lijkt wel hopper, die oude foto, dat zijn we wel mooi gaan vinden de afgelopen vijfentwintig jaar. jammer dat we het allemaal gesloopt hebben
En waarom Oomkes de brave Vereniging Haerlem nou zo bruut moest aanvallen? Maar ik moet bekennen dat ik ‘De ideale stad’nog niet heb gelezen.
@buijs: Helemaal mee eens, een prachtige foto (van Cees de Boer, de vader van Poppe) met inderdaad een hoog Hoppergehalte. Maar in combinatie met het onderschrift is het een typisch gevalletje ‘jokken met foto’s’. Zie bijvoorbeeld deze daglichtfoto (uit 1972):http://www.rvc.nl/historical/haarlem/record.asp?pg=8&nr=2628
Het lijkt meer op Harlem.
De schrijver is, denk ik, in de war met oost en west, dat moet resp. noord en zuid zijn, toch? In ieder geval wel leuk die onderste foto; achter de benzinepomp herken ik de toegangsdeur van societeit ‘Ekestos’. Ik zie mij daar, 40 jaar geleden, nog zoenen.
@Cees: – Nee, toch? Als je met je rug naar de taxi’s onder de koetsenoverkapping op het Stationsplein staat, wijst je rechterhand toch naar het westen en je linker naar het oosten?
– Die naam ‘Ekestos’ was ik helemaal vergeten! Toen ik die foto gisteren zag, dacht ik dat die tent ‘Exception'(spelling?) heette. Die speelden daar regelmatig, als ik me het goed herinner tenminste.
Doordeweeks kon je Ekestos ook huren als oefenruimte voor bandjes. Ik zal nooit die oude bankstellen en ratten zo groot als katten vergeten.
Prachtig die rode deur van ekestos en een bandje die vaak door de weeks speelde in was sji boom.
Hoe het ook zij … Ekestos hoorde dr bij !
Jeugdsentiment van de bovenste plank, tenminste als je uit die Toptijd stamt !
En ja, die ouwe bankstellen en het ‘schemerlicht’… Sfeertje hoor, te gek !
Ik heb daar het meisje leren kennen wat 30 jaar mijn vrouw is geweest (jaja kleinigheidje hou je toch…)en was ene Beppo (?) daar niet de uitbater, later was hij dat ook bij ZERO en weer later barkeeper bij de Heinekenbar in de Barrevoetstraat.
Vele bands gezien daar waaronder ook de band MOZES 5 uit Haarlem van Hannes die al weer
heel veel jaren kunstenaar is.
W.b. de aanblik van de toenmalige bebouwing; tja, dat was gewoon zo, een lekker rommelige verzameling van ouwe zooi… ikzelf hou heleMAAL niet van de moderne strakke gecivilliseerde betonnen kouw kille onromantische vanaf de vijftigere jarenbouw!
Maar ja, jeugdsentiment he, mijn tijd van uitgaan naar de Botermarkt met zn autohandel, de Ticobar in de Cronje, en de Kompasbar op de muiderslotweg de danscholen Schreuder en Griffioen en naar Bergen op je brommer naar Extase en ook Cafe Adrichem is Beverwijk enzovoortsssssssss, te gekke tijd!
De NZH-foto is prachtig, maar Hopper, nee! Die heeft altijd een vaag soort van nadrukkelijke erotiek, en die mist in dit geheel ten enen male. Of zie ik iets over het hoofd? Dit is slechts Reclame in een quasi-Hoppersetting.
EKESTOS, IS WAAR IK MIJN MAN HEB ONTMOET 44 JAAR GELEDEN, EM WAAR BEKENDE BANDJES BEGONNEN TE SPELEN.
WAAR DE LUIE OUDE BANKSTELLEN EEN GENOT WAREN OM OP TE HANGEN MET JE VRIENDEN.
WAAR JE IEDER WEEKEND JE VRIENDEN ZAG, WAAR JE GEEN BIER KON DRINKEN MAAR EVEN NAAR DE OVERKANT LIEP NAAR DE OUDE MANNEN BAR EN JE BIERTJE GING DRINKEN.
EKESTOS WAS DE HANGOUT FOR DE JEUGD EN OUDERS DIE ER NIET VAN HIELDEN .
IK WOON AL 27 JAAR IN DE U.S.A MAAR EKESTOS ZAL IK NOOI VERGETEN EN ZOU DOLGRAAG EEN REUNIE WILLEN HEBBEN MET DE MENSEN DIE ALLEMAAL NAAR EKESTOS KWAMEN IEDER WEEKEND.
IN DE JAREN 1965-1968.
Ekestos was het begin van de Spirit of Someday,we werden gemenaged en produced door Ren Groot en Rom Heymans van Artist promotion.
Samen met oa bintangs, oscar benton, annetje Hesterman, modesty blaise ,We kwamen uit amsterdam en omdat we iedere week in Haarlem speelden vertelden we dat we uit Haarlem West kwamen.
Speelden veel in elektric centre, Fontanella, concert gebouw, ( om de week met exception) Beat 66, Riverside enz enz …en…..de Spirit bestaat nog steeds …Haarlem betekende voor ons vaste grond krijgen onder onze muzikale voeten….zeker door Artist promotion..
Tom v W….