Ga naar de inhoud

Orthodoxe wat?

Ik verbleef buitensteeds vandaag, in Groningen (stad), waar ons gezelschap na een slentertocht langs de vrolijke Bloemenmarkt in een smal straatje onverwachte tegenliggers kreeg.

Een Orthodox Paasritueel, gokten we eerst en ik knipte onnadenkend een foto toen de processie zingend langstrok. Hoewel, Pasen? De gezichten van de deelnemers stonden buitengemeen streng en somber. Een Goede Vrijdagviering dan zeker of…?

Het zal toch geen begrafenis zijn, opperde een straatbewoner, wijzend op het kistje dat ze meetorsten. De klaagzang klonk nu des te indringender. Waar werden we hier ongevraagd in betrokken? Iemand wist dat ze honderd meter verderop hun kerk hadden.

Na deze merkwaardige korte sortie maakten ze aan het eind van de straat rechtsomkeert en vervolgden hun eredienst binnenskerks, ons bevreemd en ietwat wrevelig achterlatend.

P.S. Inmiddels weet ik dat het Russische en christelijke Pasen dit jaar op dezelfde dag vallen.

P.P.S. Wie echt het naadje van de orthodoxe kous wil weten, leze de reactie van Nuel!

4 reacties op “Orthodoxe wat?”

  1. Reis je naar het noorden, kom je het oosten tegen, waar toevallig het orthodoxe Pasen van de Juliaanse kalender het paasfeest van de Gregoriaanse tijdsrekening dit jaar kruist. Onze RaDa-verslaggever was hier getuige van de begrafenisoptocht van de op Goede Vrijdag aan het kruis gestorven Jezus. Denk nu niet dat ik al die kennis paraat heb, maar een kennis uit zijn en mijn katholieke (koor)verleden voelt zich sterk tot de oosterse riten aangetrokken. Hem heb ik er dus maar even over gebeld.
    Vincent kent deze Goede-Vrijdag-traditie inderdaad, alsmede de situatie ter Groninger plekke. Het gebruik schrijft voor dat met een icoon van Christus in processie drie keer rond de kerk wordt gelopen met gezang, kaarsen en wierook. Als de plaats van de kerk een dergelijke drievoudige rondgang al te ingewikkeld en vooral te wijdlopig maakt kan eventueel voor een andere route, een soort heen-en-weervariant, worden gekozen. Dat gebeurt in het Groningse.
    Vincent legt door de telefoon uit dat de kerkgangers bloemen met zich meedragen, al kan ik die op de foto van Marius niet een-twee-drie thuisbrengen.
    De ceremonie krijgt in de kerk een vervolg. Zoals bijvoorbeeld rooms-katholieken de kruisverering kennen, wordt bij de orthodoxen de icoon vereerd, overdekt met de bloemen en besprenkeld met rozenolie. Een kleurig en geurig ritueel. De bloemen worden na de dienst gebruikt voor het versieren van de kerk, zodat die er zaterdagavond op haar paasbest uitziet. Een welgemeend ‘bedankt voor die bloemen’ met licht oosters accent lijkt me hier zeker op z’n plaats. Een mooie vorm van recycling (‘herfietsing’ zou Ampzing-adept en HaPro-speldenaar Henny Leeflang zeggen, dunkt me).
    Het mooiste van de foto vind ik wel het anachronistische ietwat onwezenlijke van het tafereeltje. Een plaveisel van kinderkopjes waar menig Vlaamse wielerklassieker jaloers op zal zijn, een achteloos geparkeerde rode Alfa Romeo of iets dergelijks en de wat stuurs voor zich uitzingende orthodoxe christenen. Prachtig!
    In die geest wens ik iedereen een gezellig, zonnig en gezegend Pasen.

  2. @Nuel: Dankdank! Dit is het soort reactie waar je als redactie alleen maar van kan dromen als je er na een vermoeiende treinreis ‘s avonds voor het slapen gaan ‘op wilskracht’ nog een RaDa-stukje inprakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *