Persoon

‘Geen treinverkeer naar Amsterdam vanwege een aanrijding met een persoon‘, stond er op het informatiebord in de vertrekhal.

Dus niet met een koe, een zwaan of een goederentrein.

Heel even zie je een dame in te strak mantelpakje voor je, rukkend aan haar rolkoffer, waarvan een wieltje is klemgeraakt op de spoorwegovergang bij Halfweg, of de laatste in de rij van groep 4, een meisje met vlechtjes dat impulsief terugglipt onder de slagboom omdat het haar mascotte heeft laten vallen.

Een persoon?

In NS-terminologie is een persoon waarschijnlijk iemand die zijn leven niet meer op de rails kan… iemand die geen koord wil kopen /geen strop kan knopen /te suf is om aan slaappillen te komen, enz. en die zo van zichzelf is vervreemd dat het hem niet kan schelen wat hij de machinist aandoet met zijn daad.

Dit was het begin van een RaDa-stukje dat ik gisteren schreef nadat ik in plaats van de trein naar Sloterdijk bus 176 naar WTC moest nemen, er een metro uitviel, mijn mobieltje het niet deed en ik te laat op mijn werk kwam. Het stukje ontspoorde ontaardde in grimmige ongein en ik besloot mijzelf te censureren en het niet te plaatsen.

Wel las ik vanochtend in Grote Broer een bevestiging van mijn vermoeden: Vertragingen op het spoor als gevolg van zelfmoord worden sinds kort expliciet gemeld aan de reizigers. Op de borden bij stations, én op Teletekst meldt spoorbeheerder ProRail tegenwoordig dat een trein vertraging heeft ‘door een aanrijding met een persoon’.

Expliciet? Zo expliciet is het ook weer niet.

..

3 gedachten over “Persoon

  • 23/06/2007 om 18:30
    Permalink

    Personen die een confrontatie met een bewegende trein bewust zoeken, doen dit precies met het oogmerk te ontaarden. Nooit raakte ik meer vervreemd van mijn à propos als toen ik, te lang hebbend moeten wachten voor de spoorovergang bij Vogelenzang en dus toch voorzichtig maar overstekend, de oorzaak van dat wachten waarnam in de vorm van een paar rode damespumps, waarin nog een paar schitterende benen staken en meer niet ….

  • 23/06/2007 om 22:54
    Permalink

    ja, dat ideetje van mij voor een trajectje van een kilometer lengte waar je dit klusje kan laten klaren door een onbemande heen-en-weer rijdende locomotief is zo gek nog niet.

  • 23/06/2007 om 23:59
    Permalink

    @schulp: een goed verstaander heeft maar een half stukje nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *