750.000 euro als hoofdprijs, dat is geen kattepis. En voor Schiphol een twintig meter hoge, 1,5 kilometer lange geluidswal ontwerpen is typisch een kolfje naar mijn hand. Hoogste tijd dus om na de Nationale Bonbonbon nieuwe commerciële creactiviteit te ontplooien.
Het programma van eisen is mij op het lijf geschreven:
– 7 decibel minder herrie door grondlawaai grondgeluid in Hoofddorp-Noord
– Denk buiten de gestelde kaders, gebruik uw verbeelding en schep een uniek icoon in een unieke omgeving
– Maak het winstgevend.
– Binnen 18 maanden te realiseren.
Eitje, toch? Het aanvankelijke ontwerp met tientallen glazen piramides was niet je dat. Zelf denk in een totaal andere richting dan de beroepsontwerpers. Het voert te ver hier in te gaan op de acousto-technische details (en ik wil de concurrentie niet al te wijs maken), maar het geluidsdempende basismateriaal dat ik toepas, kan ik aan trouwe RaDa-lezers (sub rosa!) wel prijsgeven.
Oordopjes.
Mijn in alle bescheidenheid, geniale idee is om die geluidswal op te trekken uit miljoenen oordopjes – gebruikte oordopjes (ingezameld bij een speciaal afgiftepunt voor bewoners van de Haarlemmermeerpolder en andere regio’s die geluidshinder ondervinden) en ongebruikte, bij wijze van promotiestunt geleverd door firma’s als Otalgan, Alpine Sleepsoft, Eartech of Ohropax.
Wordt dat een uniek icoon in een unieke omgeving of wordt dat een uniek icoon in een unieke omgeving? Zowel monument voor slapeloosheidslachtoffers uit het verleden als symbool voor de nobele imborst van de luchtvaartmaffiaweldoeners. Morgen leg ik de laatste hand aan het schetsontwerp, maar vreest niet, het RaDa verschijnt gewoon: Harrie neemt de honneurs waar en deelt zelfs een prijs uit (sub rosa : minder dan € 750.000).
.
Schiphol mollen!!
Als we nu ergens genetisch kunnen en mogen manipuleren dan wel met het ontwikkelen van reusachtige, Jurassic-parkachtige mollen (pak hem (of haar) beet van zo’n meter of vier lengte). Die jumbomollen verzetten vervolgens bergen; molshopen van zo’n 20 meter hoogte zullen er zeker toe leiden dat de geluidsoverlast tot een aanvaardbaar niveau wordt gereduceerd. Door training moet deze mollen worden aangeleerd uitsluitend te kruisen binnen een hen aangewezen territoir: dat van Schiphol.
Een geluidswal van 1 meter hoog en 50 meter lang, mits geplaatst dwars op de landingsrichting, volstaat om het aantal decibels tot 0 te reduceren.
@Sloos; Pak van mijn hart, gelukkig heb je het over de landingsbaan! TON is nu al de 2de partij van mijn geboorteland…ik wil minstens nog eenmaal opstijgen!
@Cees, Als je gelovig bent hoef je voor dat laatste niet naar Schiphol.
Wat fijn gevat allemaal, de betere reacties op de betere stukken….