Niets doet de geest zo waaien als een bezoekje aan de Cultuurpagina van Grote Broer het HD.
Wat is een kamperopera nu weer, dacht ik. Carmen is een zigeuneropera, dus het zou op zich kunnen…
De kamperopera – ik kon me er allerlei vrolijke tafereeltjes bij voorstellen. Een decor van campers, smeulende houtvuren en stapels autobanden; de hele avond scharrelende honden op het toneel en onduidelijke figuranten die gitzwarte paarden beslaan, illegaal stroom aftappen, flyers drukken voor de blinde scharensliep en ijverig scooters omkatten. Ergens halverwege rolt de politie een wietplantage op en natuurlijk toch nog een happy end, want de 15-jarige dochter van de waarzegster krijgt kennis aan de zoon van de burgemeester van Maastr…
Ik had het scenario al bijna af toen het muntje viel. Verderop stond het goed. Jammer… Kameropera.
Je hebt wel meer van die kamperachtige opera’s. Het lijkt me toch een genre, dus of het, i.t.t. wat Marius meldt, verderop juist niet fout stond.
Zo heeft men daar: “the pirates of Pensence” (Gibert/ Sullivan), “die Dreigroschen Oper” en “the rise and fall of the city of Mahagonny” (Weil/Brecht). Van Verdi’s “Rigoletto” heeft onze onvolprezen Friese Opera Spanga een schitterende moderne pooiers- en patsersopera gemaakt. Sommige Wagner-regisseurs maken er ook een en al social drama van, dus….
Ja, het is verbijsterend wat er in Muziekland voor een libretto mag doorgaan.
De Grote Bach moet, hoofdschuddend een libretto lezend, gedacht hebben: “Dan neem ik nog liever het mattheusevangelie.”