Ga naar de inhoud

Volgens dienstregeling

Dat de door 9292OV beloofde aansluiting op de heenweg een aanfluiting bleek, was nog tot daar aan toe.

Bus 3 van Veolia, warempel dezelfde maatschappij die ook de veerdienst uit Vlissingen verzorgt, bleek reeds vertrokken uit de haven van Breskens. De volgende bus ging pas weer twee uur later, dus liepen we met rugzak via de dijk naar ons hotel in Groede. Een toeristische wandeling langs de Westerschelde, en een mooie warming up voor onze korte vakantie in Zeeuws-Vlaanderen. We deden het af met een grapje. Volgende keer Kruiningen Perkpolder!

 De terugweg was een ander verhaal. Bus 3 vertrok volgens dienstregeling om 10.11 uur uit Groede naar de haven. Wij stonden (we wisten nu hoeveel haast ze soms konden hebben) om 10 uur klaar bij de halte. Er kwam een regiobusje, dat gemoedelijk doortufte zonder nog andere passagiers op te pikken, en dat na vijf km precies op tijd op de kade arriveerde om de Fast Ferry de trossen los te zien gooien.

Een uur lang bestudeerden we in de lege wachtruimte de rode, gele, grijze, groene en blauwe plastic stoeltjes. De volgende Fast Ferry vertrok om 11.25 uur, wij bevonden ons ditmaal aan boord. In Vlissingen hadden we nog een paar minuten om kaartjes te kopen en… De trein stond al op het perron. De NS zou toch wel…?

De sneltrein van 11.51 uur vertrok stipt volgens dienstregeling, twintig seconden nadat ik van zeer dichtbij zag dat de deuren werden gesloten.

De restauratie van station Vlissingen was helemaal ingericht als een schip. Patrijspoorten, reddingsboeien, een want – allerlei rotzooi hadden ze bij elkaar gejut om ons extra te jennen. De trein van 12.51 uur wilden we zien, maar dat duurde nog een uur.

Zowel Veolia als NS logde die ochtend dat alles perfect volgens het boekje verliep. Als reizigers hadden wij daar zo onze eigen opvatting over: we hadden alles bij elkaar 11 km afgelegd in bijna drie uur.

4 reacties op “Volgens dienstregeling”

  1. Het is tegenwoordig heel simpel: Je aansluitende verbinding is de verbinding die je kunt halen. Haal je de trein die je nog ziet staan net niet (omdat bij voorbeeld de overstaptijd te kort gemaakt is), dan was dat niet jouw aansluitende verbinding. En de conducteurs worden tegenwoordig strikt afgerekend op “op tijd vertrekken”. Dat betekent dat ruim 15 seconden vóór de vertrektijd de deuren al dicht gaan en er weer een zwikje passagiers het nakijken heeft.
    Dat heet “efficiency” (efficiëntie is zó hollands) en het markeert naar mijn idee het in zichzelf keren van de vervoersbedrijven. Maar ze hebben er hetvolgende op gevonden: Bazuin om de haverklap je “excuses voor het ongemak” rond.

    Driewerf DUH…..

  2. Idem deze winter bij terugkomst vanaf Vlieland: bij het toelopen op de bus vanaf de boot sloten de deuren en reed hij weg. Dit overkwam meerderen van ons exact overeenkomstig op verschillende momenten. De achtergrond: een conflict tussen de Regioliner en rederij Doeksen. Regioliner wil graag dat Doeksen vijf minuten eerder arriveert, zodat ze wél op tijd kunnen vertrekken – en op schema in Heerenveen kunnen arriveren – met medeneming van de reizigers, die nu een uur besteden in de plaatselijke horeca (die zijn dus wel blij nu).

  3. Maar het kan ook anders: toen mijn Lief, moeder en ik van Terschelling naar Harlingen wilde, met de snelle boot, was iedereen op tijd behalve mijn Lief en ik. Die fietsten nog vrolijk, onkundig van de daar wat sneller voortschrijdende tijd, door het Dellewal. Gearriveerd bleek er nog 1 minuut over (de huurfietsen werden door anderen ingeleverd), moeder zat al stevig in de stoel met veiligheidsriem en al terwijl de rolstoel prima geparkeerd stond. De kaartenknipper (steward?)verwelkomde ons zeer vriendelijk en begeleide ons naar onze plaatsen. Bij het verlaten van de boot kregen we nog een vriendelijk knikje van de kapitein van rederij Doeksen. Lucky?

  4. Jah, kijk, dat is op het eiland. Dat is een heel ander verhaal! Die vaste wal is het punt van frictie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *