Ga naar de inhoud

Vicieuze files

Afgelopen zaterdag publiceerde het Haarlems Dagblad maar liefst drie verschillende stukken over de bereikbaarheid van de regio en de verkeerscirculatie.

Uit onderzoek blijkt dat 81% van de automobilisten zwaar ontevreden is over de verkeerscirculatie in de stad; van de overigen ontkende 6% dat überhaupt van enige circulatie sprake is; en 13% zat vast in de file en beet van frustratie in het dashboard of de hoofdsteunen.

Natuurlijk waren er optimisten die oplossingen aandroegen. Zo was daar het echtpaar Heijne uit Haarlem-Zuid (zij heet Ilze, hij Gertjan). Het echtpaar Heijne heeft op persoonlijke titel bij de provincie NH een plan ingediend voor de aanleg van een Zuidelijke Randweg.

Als ik even in die richting mag doordenken… Als het meezit sluit die Zuidelijke Randweg van de fam. Heijne over tien jaar met een sierlijk knooppunt aan op de Westelijke Randweg en die Westelijke Randweg moet je dan eigenlijk, wil er een bespeurbare verbetering in de doorstroming optreden, via een nog aan te leggen Noordelijke Randweg (die hoeft gelukkig maar 250 meter lang te worden) verbinden met de Oostelijke Randweg. De extra rijstroken daarvoor liggen al klaar langs de Hekslootpolder en smachten naar vers asfalt, dat er echter pas mag komen wanneer de nieuwe Schoterbrug zich heeft bewezen als ‘verkeersmagneet’. Dat laatste gaat zeker lukken. Resumerend: we hebben straks vier Randwegen, voor elke windstreek één, en samen vormen die een Ringweg. Een hoekige Ringweg, maar je kan niet alles hebben…

En die vormt dan de omlijsting van het dagelijkse tableau vivant in de stad – van tienduizenden nimmerblijerijers, die vloeken en tieren en iedereen de schuld geven: de andere weggebruikers, de debiele verkeersregelaars, het stupide eenrichtingsverkeer, de heilig verklaarde Zuidtangent, de afstemming van de stoplichten (die zwaar naadje naatje is), de coördinatie van de eeuwigdurende wegenbouwprojecten, de te korte lange tunnels en de te lange korte tunnels. En niet te vergeten dat klote-Spaarne, dat tot aan de kaderand is gevuld met auto-onvriendelijk, verkeersremmend WATER!

Dames en heren, het wordt tijd om de dingen bij de naam te noemen. Als volwassenen onder elkaar. En als niemand het expliciet wil zeggen, moet ik het zelf maar doen. Want in wezen, en dat wordt helaas maar al te vaak vergeten, wordt verkeersellende veroorzaakt door AUTO’s!!!!!

Ja, ik herhaal, door auto’s. Haal alle auto’s van de straat en je bent verlost van die vicieuze files. Ik ben ervan overtuigd. We hebben dertig jaar aangeklooid met halfslachtige maatregelen en cosmetische oplossingen, die de heilige koe en de heilige geit sparen. Het werkt niet. Het kan niet. Er passen (hoe je ook wurmt en propt en improviseert) géén 80.000 auto’s in onze worstvormige stad. De conclusie is onontkoombaar: we moeten af van het particuliere autobezit.

Gewoon verbieden.

Alvorens u roept dat het onmogelijk is, onmenselijk en tegennatuurlijk: ik weet waarover ik praat. Ik ben zelf al meer dan vijftig jaar autoloos burger. Je kan er heel oud mee worden (als je niet geschept wordt op een zebra).

Zullen we een klein gedachte-experiment doen? Stel je je eigen straat voor op een gewone dag. Op of langs de linkerstoep een Opel Vivaro, een Toyota Corolla, een Hyundai, een bestelbus enz. Tussen de bumpers worden sprietige boompjes gedoogd. Rechts (behalve uw eigen prachtwagen) een knots van een BMW, een Ford Ka, een Citroen Jumpy en zover het oog reikt nog meer glimmends uit de showroom. En tussen die twee autorijen is een krappe doorgang, waarin een vastgelopen asomobiel ongedurig staat te toeteren.

Denk nu al dat moeizaam ingeparkeerde particuliere blik even WEG – niet alleen uit uw eigen straat, maar uit de wijde omgeving. Uit de hele stad! De ruimte is verbluffend. De rust is weldadig, kinderen kunnen spelen. En dat het hele jaar!

De eerste Middeleeuwer die opperde dat het voor alle partijen beter zou zijn als slagers hun slachtafval niet langer op straat mieterden voor de varkens en de ratten, en dat je om pispotten en schillenbakken te legen, de inhoud niet per se uit het raam hoefde te kieperen, kreeg waarschijnlijk ook alles en iedereen over zich heen (kadavers en pis incluis). Hetzelfde zal gebeuren met degene die het taboe van het particuliere autobezit wil doorbreken en Haarlem volledig autovrij wil maken. Niettemin… Hier zit ik. Ik kan niet anders.

Na reclame en nieuws is er gelegenheid mij te lynchen.

(Zoals voorgelezen bij de Radio 105 Broodkast op 13 mei)


15 gedachten over “Vicieuze files”

  1. Bis!
    Je hoeft geen helderziende te zijn, zelfs geen M.Jaspers te heten, om te weten dat het het huidige autoverkeer eindig is en ook moet zijn; we hebben de ruimte niet en het is te ongezond. Maar aan mijn hoop op inzicht verdween definitief toen ik in een straatarm Gambia kwam en later in het binnenland van Suriname tegen Brazilie aan. De mensen daar willen maar 2 dingen: een mobieltje en een auto. Milieu? “Die rara Europeanen toch!” De victorie zal niet in Haarlem beginnen, daarvoor zijn we te veel verweven in grootschaligheid waaronder het wangedrocht Europa. Maar wat we tenminste zouden kunnen doen is subsidie op eigen vervoer naar het werk stop zetten middels verbod op vergoeding van reiskosten tenzij voor fiets of openbaarvervoer. Dat zal voor veel mensen de doodsteek zijn om a. ver weg te wonen van het werk (bv. mijn oud-collega’s wonen in de kop van NH en werken in Haarlem; ‘kwestie van gas geven’)en/of b. zowiezo er een auto op na te houden. Maar zelfs tot zo’n kleine, maar zinnige maatregel zal het CDA, PvdA en VVD, om verschillende motivaties, niet besluiten. Hulde voor de noodkreet maar of er ergens hoop valt te bespeuren…? Het is net als met de geld/pensioencrisis; de wal zal het schip keren, niet de politici.

  2. Maarja, als je nou naar dat schilderij ‘De bocht van de Herengracht’ van Gerrit Berckheyde kijkt, dan krijg je het toch ook meteen Spaan benauwd met dat laffe sfeertje van Haarlem op zondag? Er staan verdomme niet eens een boompies, laat staan de fraaie Ferrari van Bram M. (boompies en Ferraries vond ie natuurlijk te moeilijk.)

  3. ‘t is leeg hoor, zonder auto’s. En welke stedeling wil nu de ochtendlijke wens van een anonieme stadgenoot, eens lekker de tyfus te krijgen missen; al dan niet verrijkt met het veelzeggend gebaar van een gestrekte middenvinger. Dat stukje geestelijke heilsgymnastiek wil toch niemand missen.

  4. ‘De bocht van de Herengracht’ – maar was toen die gracht niet net opgeleverd, nieuwbouw zogezegd? Willink deed, meen ik, ook niet aan auto’s op zijn pleinen en in zijn straten.

  5. Het verschil lijkt mij dat Willink in een postmoderne, sur-realistische setting schilderde en Berckheyde niet. Het begrip fotografisch realisme lijkt mij bij laatstgenoemde meer van toepassing, omdat schilderen toen toch in hoge mate het afbeelden van de werkelijkheid betrof. Toegegeven, als het echt nieuwbouw was, zouden er geen boompjes hoeven te kunnen staan. Maar als er auto’s of boompjes waren geweest in die tijd op die plaats, zouden ze naar alle waarschijnlijkheid gewoon zijn afgebeeld als deel uitmakend van het leven.

    Kortom bega niet de fout je hedendaags idealisme op die tijd te projecteren.

  6. @Onwijsgeer; mooi! maaruh….andersom? Ik doe niet anders dan mijn vergane idealisme zuchtend op onze tijd te projecteren.

  7. Als veelfietsende buitenpoorter ben ik het roerend met je eens. Zelf heb ik altijd de indruk dat Haarlem beter af is dan Alkmaar (waar ik vertoef), omdat het provinciebestuur en hun ambtenarij niet verder dan hun neus kunnen kijken en die neuzen komen zelden over het Noordzeekanaal.

    Maar dat had ik mis. Onlangs heb ik hier rond Alkmaar de provincie het een en ander zien vernaggelen. Totaal geen inzicht.

    Het is hier in Alkmaar dan ook beter. Meer autovrije straten en ik zie hier idd veel kinderen op straat spelen. (Daarnaast zijn we de enige grote gemeente die de SP-norm voor voldoende speelgelegenheid haalde.) Groen is er ook zat. Een deel van de auto’s stoppen we weg onder de Singel, best een handige oplossing.

    Bij nader inzien mogen wij dus blij zijn dat die Provinciale autopromotors in Haarlem rondhangen, dan hebben we daar niet zoveel hinder van.

  8. Eindelijk iemand die durft te zeggen waar het op staat! Bravo Marius!
    Na invoering van deze heilzame maatregel moeten we alleen nog iets verzinnen op al het overtollige asfalt. Ongedempte Oude Gracht?! Paviljoenspad? Verbrede Leidsevaart? Westelijk Randpark?
    Geef je fantasie de ruimte!

  9. En dan langs die mooie randwegen grote parkeerplaatsen en fietsverhuurbedrijven en de hele daarbinnengelegen stad autovrij (misschien nog wat voorzichtig openbaar vervoer, taxi’s en natuurlijk de trein), genoeg fiets-, wandel- en speelruimte. Utopie of toekomst?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *