Ga naar de inhoud

Kerkenvuller

Moet ik ‘m voortaan Dunne Broer het HD noemen? Ik kocht het anorectische maandagkrantje, bijna te fluttig om op dinsdag de vis in te verpakken. Maar je hoopt desondanks dat de redactie iemand heeft afgevaardigd naar de W.F. Hermansavond.

Een geslaagd evenement in de Janskerk, georganiseerd door Coolen en co. in samenwerking met de Kennemerboekhandel. Met voordrachten van Willem Otterspeer, Lodewijk Wiener, Flip Hamman, gedichten van Lucas Hirsch, Bies van Ede en Sylvia Hubers, sprankelende liedjes van Michaëla Bijlsma en Lolita Hooglugt.

Niet de minsten, toch? En een prima vervolg op de Reve-avond. Leve de Stichting Literair Haarlem, wat mij betreft. Het verslag van Paul Lips in het Haarlems Dagblad had moeten staan op de plek waar nu een ander verslag van Paul Lips stond: over de Springende Spruiten Disco in de Toneelschuur, ‘Dansen op K3 en Lady Gaga’.

Gaan we mopperen? Ja. JA! Wie zijn krant liefheeft, kastijdt hem!

Maar we eindigen niet in mineur. Zaterdagmiddag bezichtigde ik het Müllerorgel. Stadsorganist Jos van der Kooy was geveld door ziekte en zijn collega Anton Pauw verving hem als gids. En hoe! Het was een feest naar zijn uiteenzetting  te luisteren, of je alle technische finesses nou begreep of (zoals ik) niet. En de orgeldemonstraties waren een lust voor oog en oor.

Er was maar één tegenvaller en dat was dat ík de Oude Baaf niet even op zijn grondvesten mocht laten schudden. Of mocht proberen de vleermuizen op de vlucht te jagen met de hoogste hoge tonen, zoals ik één keer zag gebeuren bij een woeste improvisatie bij een zomeravondconcert.

Zoals bekend bespeelde Mozart het Müllerorgel ooit, als pre-puber. In ons midden bevond zich een jongen die zelf orgelles had, in de Lutherse Kerk, en die had begrijpelijkerwijs een streepje voor bij Anton Pauw.

“Wil jij wat spelen?” Bescheiden knikje. “Wat dan?” “Pastorale”, zei de jongen. “Van Zipoli?” Pauw rukte een aantal registers open. “Zo?” De jongen deed nog een suggestie en nam plaats achter de klavieren. En vulde de Grote Kerk met muziek.

 

En vulde de Grote Kerk met Muziek!!!

17 reacties op “Kerkenvuller”

  1. Mooi he!!! Het is altijd weer mooi om te horen als een leeg gebouw wordt gevuld met muziek!
    Ik kan mij nog goed herinneren dat papa wel eens inviel en dan deed ik de registers. Zaten we samen op dat bankje. Fijn..

  2. Wie zijn krant liefheeft, kastijdt hem. Nou wil ik niet kastijden, maar heb wel opmerking over de nieuwe layout. De eerste alinea bold, mooi zo, geeft de stukjes body en een uh, kop. Maar, over kop gesproken, hier komt mijn puntje van kritiek: waarom staat het portret van de redacteur, als ware hij Mao, (ah, de echte Grote Broer) als ware hij de oprichter van de Jumbo-supermarkten(dat grote portret bij elke ingang!), dat portret dus, waarom zo groot in de titel gevat? Begrijp me niet verkeerd: het is geen onaardige kop, maar waarom zo prominent om een dito plek?
    Van wie is trouwens die vaardige tekenpen?

  3. @suzanne: wat een prachtige herinnering! Ik zie het helemaal voor me.
    @Rigo: Van acute megalomanie is geen sprake, dit ter geruststelling. En iedere verandering van de vormgeving is even wennen – tot nu toe heeft bij iedere nieuwe afbeelding (dit is geloof ik de vierde) een proteststem geklonken. Het kijkt en luistert blijkbaar erg nauw.

  4. Dank voor de aandacht, Marius.
    Het was inderdaad een geslaagde avond.
    Ook de bijdrage van Sylvia was weer geweldig.
    Wim Vogel was er wel. Wellicht dat hij nog een artikeltje schrijft.

    Binnenkort een verslag met foto’s en film op http://www.literairhaarlem.nl.
    22 november vindt het volgende evenement plaats:
    Paul Witteman in de Philharmonie over zijn nieuwste boek DE ONVOLTOOIDEN.
    Ook weer met Lolita en Michaëla. Kaarten 10,00 Euro.

    Allerhartelijks,
    Eric J. Coolen

  5. Paul Witteman weetjewel, dat is die man die zei dat Franz Shubert niet een echte componist is, omdat ie zoveel door amateurs wordt gespeeld. Die. Dat wordt smullen in de Philharmonie!

  6. Ja die ja. Paul Witteman. Gelukkig heeft Franz Shubert ook een “Onvoltooide”geschreven. hi!

  7. Eric J. Coolen

    Hebben jullie al kaarten?
    Maximaal 150 bezoekers. Meer mogen er niet in.

  8. ‘t Is ook wel wat voor een componist: besluiten je Onvoltooide te gaan schrijven: je tekent je eigen doodvonnis!

  9. Er zijn veel mensen die besluiten een onvoltooide te schrijven/doen. En daarmee hun doodvonnis tekenen. En niet alleen in de muziek en ook niet alleen toen maar ook nu en in de toekomst. Het gaat mij er alleen om dat ik hoop dat ook die onvoltooide van juist Shubert ter sprake komt die avond, gezien de gepeperde uitspraak van Wittemens!

  10. Hoe komt iemand ertoe iets onvoltooids te maken? Zoiets van ik ga een huis bouwen maar ik ben van plan het dak achterwege te laten? Dat een (kunst)werk onvoltooid is zegt iets over de maker (wanhoop, onmacht, etc.) maar voorbedachten rade? Niet toch?

    En á propos opzettelijk fout geschreven eigennamen: getuigt niet van respect Zusanne!

  11. Eric J. Coolen

    @Suzanne,

    Hoi Suzanne,
    Staat genoteerd. Zou je de kaarten willen ophalen bij de Kennemerboekhandel?
    Het liefst binnen tien dagen.

    Allerhartelijks,
    Eric

  12. @Eric; Super ik zal er zorg voor dragen!
    @Onwijsgeer; Moet ie maar niet zeggen dat Shubert geen echte componist is. Dat is niet alleen kwetsend naar musici, maar ook brutaal. Hij zei ooit dat hij zijn muziek niet kon spelen (het ging over de “Impromptu’s ), waarschijnlijk was het te moeilijk voor hem…En je mag mij noemen hoe jij dat wilt hoor!:-)

  13. @Onwijsgeer; In Italië hoefde je geen onroerendgoedbelasting te betalen als je huis nog niet afgebouwd was. Om die reden gebeurde het vaak dat mensen de bouw hun huis bewust niet voltooiden (al zorgden ze er doorgaans wel voor dat er een dak op zat).

    @Paul: In mijn tijd als HD-freelancer werd het gewaardeerd als je zelf initiatief nam en werden ideeën voor een artikel meestal gehonoreerd, maar wellicht waait er nu een andere wind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *