Snail Mail 2.0

Elfduizend postbodes verdwijnen er tussen nu en 2012. ‘Op de man met de post zit niemand meer te wachten’, schrijft Kester Freriks vandaag in NRC, in een uitvoerig eerbetoon aan deze door TNT onbarmhartig aan de kant geschoven beambte, door Freriks betiteld als ‘een vertrouwensman’ en ‘een mythische figuur’.

Als er ergens nog wél wordt gewacht is het waarschijnlijk hier in Haarlem, waar TNT Post Area Noordwest vooruitloopt op landelijke ontwikkelingen met het plan ‘OPTIMALISATIE MAANDAG’. John Oomkes schrijft erover in Grote Broer het HD: ‘Dat komt er op neer dat post die op vrijdag na half acht ‘s morgens op het distributiecentrum in de Waarderpolder arriveert, niet meer op zaterdag of maandag in de bus beland.’ (sic, RaDa-reda).

Op dinsdag dus, als alles meezit. Dat zal die koppige Haarlemmers leren om op onchristelijke tijden die irritante kutpost van ze in die mooie oranje TNT-brievenbussen te stoppen!

(Voorspelling: als deze aanpak niet helpt, zal de concerndirectie overgaan op ‘Optimalisatie maandag- t/m zondag’: alle post met een 2000-postcode mieteren ze in een grote bak en wie denkt dat er iets voor hem tussen zou kunnen zitten, komt zelf maar naar die Waarderpolder op woensdagmiddag tussen 15 en 16 uur. In 2013 worden alle brievenbussen verwijderd en kun je – als je zo nodig wilt – je gefrankeerde envelop of ansichtkaart in diezelfde container komen gooien (alleen streekpost!) en in één moeite door de aan jou geadresseerde post eruit vissen. De bak staat onder toezicht van  één onontslagen man met een oranje hesje en dito pet: de Area-manager Noordwest. Waarmee de optimalisatie is geoptimaliseerd.)

Freriks’ requiem voor de postbode deed mij denken aan de zomer dat ik zelf hier in Haarlem als twintigjarige dat werk deed. De ideale vakantiebaan: ‘s ochtends om zes uur naar de Baljuwslaan, sorteren, op de fiets springen en met afgeladen tassen naar je wijk. De eerste dagen stond ik nog wel eens met rood aangelopen hoofd in de Voorzorgstraat te aarzelen tussen een rood of zwart huisnummer, maar gaandeweg kreeg ik er steeds meer schik in.

Fijn in je eigen tempo werken, zonder supervisie, mét verantwoordelijkheid. En ik ‘was’ iemand, ook al droeg ik geen uniform: mensen maakten een praatje of zwaaiden vanachter het raam. Sommigen stonden op de uitkijk en namen hun brieven het liefst persoonlijk in ontvangst. Mijn verbeelding had genoeg te doen.

Als ik soms zo’n afgejakkerde part-timefiguur op goed geluk een handvol enveloppen in de gleuf zie proppen, bedenk ik hoe zonde het is om zo’n bedrijf op die manier te laten zieltogen. Dan wat mij betreft liever een onmiddellijke POST-STOP. Euthanasie voor TNT, zou dat voor alle betrokkenen niet beter zijn?

.

6 gedachten over “Snail Mail 2.0

  • 19/09/2010 om 09:40
    Permalink

    Kennelijk ben ik de laatste in Nederland die nog brieven schrijft en ik vind het om te huilen.

  • 19/09/2010 om 12:00
    Permalink

    Post is een anagram van stop.

  • 20/09/2010 om 11:24
    Permalink

    Om de brievenpost een langere stervensfase te gunnen kunnen we massaal besluiten om de USB stick in een envelop te stoppen.

  • 21/09/2010 om 10:05
    Permalink

    geachte heer Dagklad,

    zou u svp niet willen oproepen mijn brood uit de mond te stoten?

    hoogachtend,

    P.M. Delxc3xa8fre, postbode en dichter

  • 23/09/2010 om 09:41
    Permalink

    Het spijt me dat ik de stemming moet bederven, maar we danken dit, o heilige onderbuik, aan onze politici. In Frankrijk wordt de privatisering van de post wat slimmer aangepakt. Aanbesteders moeten (!) postkantoren aanhouden op loopafstand, moeten (!) post binnenlands binnen 24 uur bezorgen en moeten(!) zorgen voor de mogelijkheid een rekening te openen. In Nederland moeten (!) wij van alles van koopman / dominee die nog steeds ons leven bestiert, maar er is minder en minder waar we aanspraak op kunnen maken. Sorry, ‘t is niet anders

  • 23/09/2010 om 09:51
    Permalink

    Voor het overige ben ik wel van plan om onmiddellijk na mijn pensionering in dienst te treden bij TNT PoSt. Gewoon om de benen te strekken en een beetje de lijn te trekken bij een bedrijf dat geleid wordt door onbarmhartige zakkenvullers. Er is veel te doen hoor want het INTERNET neemt, maar het INTERNET geeft ook. Steeds meer mensen winkelen digitaal en al die pakjes worden (nog) niet digitaal verzonden (komt nog wel, dan wordt je muis echt een toverstaf). Over die groei hoor je ze nooit bij TNT. Alleen maar klagen dat er minder post verstuurd wordt, terwijl, hoe ligt dat in Haarlem, het aantal plaatsen waar je hippe, leuke ansichtkaarten, wens- en verwenskaarten kunt kopen enorm is toegenomen. Als ik optel, aftrek, deel en vermenigvuldig is postafhandeling booming business. Dat zou drie maal per dag moeten gebeuren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *