Als autoloos burger gaf ik de bouw van de nieuwe fly-over bij IKEA en stationnetje Spaarnwoude niet mijn allerwarmste aandacht, maar nu ik de eerste beelden heb gezien, zal ik me in de toekomst wel drie keer bedenken eer ik de goede stad Haarlem nog via de snelweg uit zuidelijke richting nader – hetzij als passagier van een chauffeur wiens tomtom een paar updates achter loopt of van een rebbelende oudtante die al jaren op de automatische piloot richting Amsterdamse Poort tuft.
De onverschrokken (of bij werkweigering met onmiddellijk ontslag bedreigde?) Arnout Heemskerk maakte voor het HD een proefrit om de gewijzigde verkeerssituatie te onderzoeken en doet verslag in de krant van 15 november. Op de foto lijkt het of ‘fly-over’ hier letterlijk genomen moet worden, of de argeloze automobilist als hij vijf kilometer te hard rijdt – holadijee! – zo over vangrail en spoorbaan heen de duistere Waarderpolder in zal worden gelanceerd. We hebben er een gratis pretparkattractie bij!
In dezelfde krant levert dezelfde Heemskerk het bijschrift voor een prachtige luchtfoto van het station, geflankeerd door Kenau- en Kleverpark.
‘Grijze schubben. Leguaan. Vis of vogel?’ Na dit geïnspireerde begin volgt een lofzang op de daadkracht van weleer, gekoppeld aan een kritische cultuurbespiegeling over het heden: ‘Anno 2011 kan er maanden over een fietspad of een bruggetje worden gesproken, zijn er protesten en bezwaren en gebeurt er niets’. Hij is net geland van die futuristische fly-over, maar goed, hij moet en zal zijn punt maken: ‘Vanaf dit standpunt krijg je vanzelf bewondering voor de stadsbouwers van rond de vorige eeuwwisseling. Zo’n gebouw van deze omvang in het midden van de stad. Hoe kregen ze het voor elkaar?’
‘# Durf te vragen’, heet dat bij Twitter, maarruh… beste Arnout, het midden van de stad, in 1900? Zou het misschien kunnen dat het midden toen heel ergens anders lag? En het station aan de stadsrand? Of ben ik nou in de war met Maastricht?
Voor de Haarlem-Noorder die ik diep van binnen ben, ligt het station in het midden van de stad, van heel Haarlem dus. Het ligt zelfs als een van de weinige stations van Nederland binnen bolwerken. Maar verder heb je gelijk, centrumrand ofzo was duidelijker geweest. Wat ook meespeelt: de redactie van de krant zit tegenover het station. Ik denk wel vaker dat ons lokaal het middelpunt van de stad is, en eigenlijk van de hele wereld (kampje Occupy om de hoek, ik bedoel maar).
Hoop dat je van de foto hebt genoten, want die was bijzonder. Morgen (dinsdag 22 nov) een iets minder fraaie (zwart-wit) van de stadsschouwburg. Gr. Arnout Heemskerk
@Arnout H.: leuk dat je reageert, maar ik weet niet of we elkaar nu begrijpen. Het ‘nieuwe’ station is van 1906. Jij bewondert de stadsbouwers die in het midden van de stad zo’n gebouw neerzetten. Maar logistiek gezien was het waarschijnlijk niet zo’n probleem als jij schijnt te denken. Het spoor lag er al en de Kleverparkbuurt is pas na die tijd gebouwd. In de Historische Atlas van Haarlem (mooi boek!) staat een kaart uit 1878, met ten noorden van de bolwerken de tekst ‘Gemeente Schooten en gehugten’. Op een kaart uit 1904 gaapt ten noorden van het station nog steeds een enorme leegte. Dat was mij punt.
N.B. Ik zal de laatste zijn om te betwisten dat de burelen van Grote Broer NU het centrum van de stad zijn!