Ga naar de inhoud

Bereikbaarheid

Is het centrum van Haarlem onbereikbaar? Het Haarlems Dagblad, dat de bereikbaarheid van de stad al sinds 1656 monitort, heeft er maar weer eens een lezersenquête tegenaan gegooid. En wat is de uitkomst?

‘Veel automobilisten ergeren zich groen en …’

De RaDa-clichévakkenvullers zonder een spoor van aarzeling: ‘geel‘!

‘Haarlem is voor automobilisten onbereikbaar. De overgrote …. van de deelnemers aan de lezerspeiling – 72 procent – is het met de stelling ….’

De RaDa-CVV’s: ‘meerderheid’ en ‘eens’

‘De Haarlemse wethouder Rob van Doorn wijst de kritiek … .. ….’

De RaDa-CVV’s: ‘van de hand’.

Geweldig, allemaal alles goed! Wethouder van Doorn (Groen Links) zegt in een reactie dat de Haarlemmers te kritisch zijn, de situatie is ‘niet beroerd’. En zijn topambtenaar Jaap Bakker stelt dat de klaagzang niet is gebaseerd op ……

De RaDa-CVV’s: ‘feiten’.

Perfect! Perrr-fect!!! Die ontevredenen waren in de war met een andere stad. Oh nee, het is ‘vertekende beeldvorming’. Volgens de tobpambtenaar staan er voldoende wegwijzers ‘richting parkeergarages’. En er hangen overal borden. Dus waar hebben die zeurpieten en zeiksnorren het over?

Ten overvloede, de RaDa-reda is erkend tegenstander van het particulier autobezit en in dezen onbereikbaar hoog boven de partijen verheven. Want tenzij we het hele Spaarne dempen en asfalteren is filebestrijding hier ter stede dweilen met de kraan…

De RaDa-CVV’s: ‘open’!

En nou terug in je hok, jullie, zo is het wel welletjes voor vandaag. Laten we wel zijn, die arme wethouder van Doorn kan het ook allemaal niet helpen, die zou normaal gesproken mijn sympathie hebben, ware het niet dat hij zich in de krant tegen de kritiek verweert op een manier zo… Met een anecdote zo… zo… Hier komt ie, van de voorpagina.

‘”Een tijdje geleden kwam ik bij een wandeling van het stadhuis naar het station achter een groep toeristen te lopen. Een van hen zei:”Wat een fantastische stad is dit. En zo goed bereikbaar.”‘

Dit moet geen rage worden! Miskende Haarlemse wethouders die zich onduidelijk ophouden bij nietsvermoedende toeristen, hengelend naar complimentjes, bedelend om opbeurende, beleidsondersteunende opmerkingen. Pieter Heiliegers van Cultuur op de stoep van de Vleeshal, kwijlend als hij een bejaarde onze Oude Meesters hoort roemen; Jack van der Hoek die deelnemers aan de Zonnebloemreisjes op de kade opwacht in de hoop dat ze de WMO-uitvoering prijzen; en Jan van Nieuwenburg met tolk in een hinderlaag bij een bus Japanners: “Zeiden ze echt niks over de sociale huurwoningen hier in Haarlem? Echt niet? Weet je het zeker?”

Kom op, Rob, dit is te doorzichtig, zo makkelijk laten we ons niet afschepen. Anonieme toeristen… Het mankeert er nog maar aan dat je Nick en Simon als getuige aanhaalt, die zich na hun helikoptervlucht naar Bevrijdingspop laten ontvallen dat dat best vlot ging, ondanks alle verhalen die ze over onze stad hadden gehoord.

We sluiten het onderwerp ‘bereikbaarheid’ af met een lesje beeldvorming, voor topambtenaar Bakker.

bereikbaarheid

Dit is de Spaarndamseweg op 6 mei, rond de noen. Een dooiere zondagochtend is niet denkbaar. Twee verkeersregelaars zijn daar in touw om het autoverkeer in goede banen te leiden. En er is een omleiding georganiseerd voor fietsers en wandelaars.

Ik zie roodwitte pilonnen, gele omleidingsborden, een man in signaalgeel hesje, een roodwitte afzetting en ettelijke verkeersborden, hoog en laag. Het is dus niet zo dat de gemeente niks doet. Gratis RaDa-tip: voor de beeldvorming zou het misschien beter zijn als ze wat minder deed.

2 gedachten over “Bereikbaarheid”

  1. Haarlem is zeker slecht bereikbaar. Ik woon bijvoorbeeld zelf in het centrum en ik kan mijn eigen huis nauwelijks bereiken door al de auto’s her en der. Zelfs recht voor mijn deur staan ze. Zodat ik ook mijn fiets nergens kwijt kan. En in de smalle straatjes moet ik continue halt houden en uitwijken voor de auto’s. Levensgevaarlijk. Mijn oplossing: een ondergrondse mega-parkeergarage van vijftien dekken, ergens ver in de waarderpolder. Daaag!

  2. Dat bord op de Spaarndamseweg staat er al maanden, Het aardige is dat je het moet negeren. Je kunt gewoon oversteken, links van de weg op het prachtig aangelegde nieuwe fietspad doorrijden naar de Prinsenbrug en daar wachten totdat alle fietsers gelijk groen krijgen. Hoezo onbereikbaar?
    ik verwacht overigens over een paar jaar een vernietigend onderzoeksrapport over desastreus wanbeleid bij infrastructurele projecten in Haarlem in de jaren 2009-2011.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *