Wat heerlijk moet het zijn om in de Lijdensweek je pen zo diep in het vitriool te dopen en zo’n vileine ingezonden brief te schrijven. Dacht ik eerst.
‘In Zwagermans sublieme kijk op Fransisco de Zurbarán (V 15 april) wordt niet alleen het onzichtbare zichtbaar maar ook het zichtbare onzichtbaar.’ Aldus Kees Boot uit Wierden in De Volkskrant van gisteren.
Ik citeer de gewraakte passage uit Zwagermans artikel over de Spaanse schilder hier wat uitvoeriger dan de briefschrijver het doet: ‘Nergens op Christus aan het kruis parelt ook maar het geringste straaltje bloed. Christus is hier al geen mens van vlees en bloed meer, maar inderdaad, conform de mysticus Osuma, ‘een ding van de geest’, een in fysiek omhulsel gevangen verschijning voor wie nog slechts een louter laatste moment van – vergeestelijkt – leven rest.’
Kees Boot uit Wierden liet zich niet intimideren door de geëxalteerde prozastijl en keek gewoon zelf. En hij zag bloed. Hij rook bloed – Zwagermans bloed: Het zichtbare bloed aan de handen en voeten van Zurbaráns Christus aan het kruis verdwijnt in [Zwagermans] manier van kijken naar de vergeestelijkte Christus. [….] Blijkbaar kan kijk op kunst niet alleen een onzichtbare werkelijkheid tonen maar ook een zichtbare werkelijkheid verbergen.
Toen ik uitgegnagnaad was, pakte ik die oude krant er nog even bij en deed een bloedtest. Niks te zien. Geen droppeltje. Geen spatje. Dan de afbeelding maar even gedownload en de voeten geamputeerd.
???????????????????? Wat ik me afvraag, zouden ze Zwagerman om een weerwoord hebben gevraagd? Verifieert de redactie van ‘U’ zulke brieven of plempen ze gewoon die rubriek vol? Het is hoe dan ook curieus.
P.S. Ik weet het, de Goede Week is voorbij, maar zelfs wie helemaal doorgematthäust is zou eens moeten luisteren naar The Gospel according to the other Mary van John Adams. Ik draai ‘m vrijwel dagelijks.
Zo intrigerend dat ik – zeer speculatief! – probeer te begrijpen hoe zoiets gegaan kan zijn. Misschien heeft Kees Boot uit Wierden een reproductie van een van de wel bloederige Christus aan het kruis-schilderijen van Zurbaran in zijn werkkamer hangen. Zoals bijvoorbeeld deze uit de Hermitage http://www.abcgallery.com/Z/zurbaran/zurbaran24.html . Die staat op zijn netvlies gegrift en daardoor projecteert hij die op de afbeelding van de niet-bloederige in de Volkskrant. Soms zie je wat je wilt zien. Ook mogelijk is dat hij niet eens naar die afbeelding gekeken heeft. Hij kent het schilderij namelijk door en door… En als hij dan ook nog – voor het gemak van de redactie – de bloederige Zurbaran in zijn ingezonden brief heeft geplakt, dan is de nonchalance van de krant ook voor een deel verklaard…
@Harrie: ‘Kees Boot uit Wierden’ – nuchterder en betrouwbaarder kan een naam haast niet klinken. Ik hoop op een vervolg.