Ga naar de inhoud

Verkanting

‘Werkzaamheden aan het spoor’ is bij de meeste reizigers goed voor een pavlovvloek: ‘geen treinverkeer mogelijk tussen A en B…’, ‘houdt u rekening met een langere reistijd’, ‘busvervoer’, enz. Een noodzakelijk kwaad.

De meeste werkzaamheden aan het spoor blijven een abstractie. Ze worden verricht achter afzettingen, vaak ‘s nachts, ongezien. Zo niet tussen Overveen en Zandvoort. Bij een wandeling naar Middenduin lagen achter een openstaand hek verse bielzen, keurig gerangschikt als de eerste asperges van het seizoen bij een goede groenteboer.

verkanting

Het hek stond wijd open. Er was niemand van Volker Stevin of Prorail te bekennen. Dus mijn wandelvriend en ik konden onze verwondering alleen met elkaar delen. Beiden hadden wij altijd gedacht dat een biels een biels was. Onze generieke biels was rechthoekig – als je één biels gezien hebt, heb je ze allemaal gezien. Maar deze liepen scheef. Klaarblijkelijk was het aanleggen van een spoorweg een precisiewerkje, te vergelijken met het maken van een goedpassend kunstgebit.

nieuwbiels

Elke biels had een nummer en je kon ze niet zomaar de grond in stampen, linksom of rechtsom. En dat heeft weer te maken met ‘verkanting’. Dat leerde ik een week later, toen het terrein wel bemand was. De mannen waren maar al te graag bereid het aan de huisdichteres en mij uit te leggen. Verkanting gaat de middelpuntvliedende kracht tegen in een bocht (zie hier). Bielzen worden vervaardigd uit azobéhout, en van kraagschroeven en klembouten weten we nu ook dat ze bestaan.

Eigenlijk zouden er in de bij ‘geplande werkzaamheden’ ingezette bussen video’s moeten worden vertoond waarin dit soort zaken wordt uitgelegd. Met een korte berekening van het aantal kraagschroeven in het baanvak Zandvoort – Overveen, bijvoorbeeld. Of de levensgeschiedenis van een biels. Het imago van de NS oppoetsen, dat laat je toch zeker niet alléén aan Nick en Simon over?

zondernickensimon

4 gedachten over “Verkanting”

  1. Geweldig, zo leert een mens weer een wat. Verkanting, kraagschroeven, klembouten: mooie uitbreiding van het vocabulaire.

  2. Betekent dit ook de oplossing voor het railsgepiep/gekrijs dat iedere trein de eerste 1 1/2 kilometer overkomt na het verlaten van station Overveen, inderdaad ter hoogte van Middenduin?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *