Hij was uniek, de zomerstorm, werd ons achteraf door de tv-meteoman(n)en verzekerd en ook bij ons in de straat waaide hij.
Hij begon stipt om twaalf uur (geheel volgens de voorspellingen) en ja hoor, twee uur later had hij het voor elkaar. Een van de acacia’s op de hoek stortte met donderend geraas stoepwaarts, alleen werd de val gebroken door een forse geparkeerde camper.
Even later stonden alle buren die niet op vakantie waren rond de gekneusde KNAUS, eigendom van twee logés van de overbuurvrouw, uit Zwitserland. Zo’n boom lijkt diagonaal veel groter dan rechtstandig, stelden we vast. Die had moeiteloos een gevel ingetikt als het zo was uitgekomen.
Wij wachtten vereend op sirenes en zwaailichten, vastberaden hulpverleners met kettingzagen. De overige bomen (die de omgeving drie weken geleden heerlijk parfumeerden) werden aan een zorgelijke inspectie onderworpen: potentiële moordwapens waren het ineens. Ze waren met best wel veel en stonden niet alle even strak in het gelid.
De bestelde hulpverleners kwamen niet, met of zonder zwaailicht. Die werden elders ingezet – de mensen op de A4 en de Zeeweg willen ook rijden. Toch was ik onwillekeurig een beetje teleurgesteld. Zo vaak doen we hier geen beroep op ze. Al hadden ze maar een gepensioneerde gestuurd met een figuurzaag en een roestig snoeimes. Puur symbolisch. Nu zag ik de man van de Knaus twee uur later in arren moede het dak van de camper op klimmen om dat samen met een behulpzame buurman te bevrijden van de zwaarste takken.
Dat doen die Behörde in Doppleschwand of Oberlunkhofen een stuk beter, zal hij thuis vertellen.
P.S. In de Dahliastraat hadden ze een zevenklapper: http://www.rtvnh.nl/nieuws/167972/zeven-bomen-op-rij-omgewaaid-in-haarlem
En bij de Schotersingel een ander slachtoffer van de boommoordenaar, een kansloze jongere.
Voor het eerst overdrijven de media niet. Bij de Dahliastraat lagen geen zeven maar elf bomen op een rijtje, journalist had even om de hoek moeten kijken. En nu weet ik ook wat ze doen met de restanten van bomen als ze de weg vrijmaken voor het doorgaande verkeer, die leggen ze op het fietspad.
Daar zit een patroon in: na een aanrijding of ongeluk waarbij de ruiten van de auto’s in scherven zijn gesprongen… worden die naar de zijkant van de weg geveegd.