Ga naar de inhoud

Cityprint?

‘Een Almeerse busbaan’, zo kenschetst Erik Haverkorn de ontklinkerde Dreef. En dat bedoelt hij niet positief. Helemaal als een verrassing komt dat niet; Haverkorn was een van de felste tegenstanders van de herinrichting / asfaltering.

De foto in het HD lijkt hem gelijk te geven – vooral het knalrode fietspad werkt dehistoriserend (ik vermoed dat dit woord niet bestaat, maar jullie snappen wat ik bedoel, hopelijk). De RaDa-reda hoopt dat het pad even snel zal verfletsen als de kleuren van de homo-zebra bij de Parklaan, dan is er niets aan de hand. En anders kunnen de 2000 ondertekenaars van de petitie wellicht een putsch plegen / poets uithalen en in een nacht dat hele pad vaalgrijs schilderen? Met twee vierkante meter per persoon kom je een heel eind.

Voor een eindoordeel over het asfalt aan de Dreef is het nog iets te vroeg. Er moet nog een laag overheen en dan brengt Dura Vermeer een ‘streetprint’ aan. Een straatmotiefje. Kijk, dat gaat zo. Gevoelsmatig ben ik tegen. Nog even en de organisatoren van Parijs-Roubaix laten over de hele route een kasseienprint aanbrengen… Ik vermoed daarbij dat veel gemeentebesturen stiekem het liefst een cityprint zouden gebruiken, een grote tube waaruit ze complete 17e-eeuwse grachtengordels met huizen en al kunnen knijpen.

Om niet in mineur te eindigen (er komt een lange vakantie aan), ik liep onlangs voorbij de Turfsteeg (tussen Spaarne en Kleine Houtstraat), waar achter de façades lang een dubbelpandig gat gaapte. Dat is weer opgevuld.

smurfsteeg

.

Nog een beetje roetaanslag erover en knappe Japanse toerist die merkt dat die huizen er niet al sinds de Gouden eeuw staan.

Paars PS: In de zijbalk kun je je abonneren op het RaDa – je krijgt dan een emailbericht zodra er een nieuw stukje is verschenen.

5 reacties op “Cityprint?”

  1. Die “streetprint” moest ook zo nodig aangebracht worden op het fietspad langs de Gedempte Oude Gracht. Dat is om te voorkomen dat men daar met plezier fietst. Stel je voor dat het er opeens heel druk wordt….

  2. Streetprint is als die kunst-antenneboom aan de Zeeweg, nep. Maar goed uitgevoerd fietst het lekker.

  3. Jarenlang was het dé leuze van de wolindustrie, en nu goed toepasbaar op dit onderwerp: “liever naakt dan namaak”

  4. Het grappige is dat de gemeente zelf heeft bedacht dat streetprint een mooi gebaar zou zijn richting de tegenstanders van versmalling en asfaltering.

    Maar die tegenstanders hebben er niet om gevraagd en vinden het zo kitscherig en nog lelijker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *