Ga naar de inhoud

Loofflats en woonboten

‘Verkoop Deliterrein opgeschort’, lees ik in het HD. En wethouder Van Spijk (D66) is uit zijn hum. Door een aangenomen raadsmotie van Frits Garretsen (SP) moeten in de te bouwen woontoren nu ook veertig woningen komen volgens het Friends concept, waarvan de helft sociale huurwoningen.

Het Friends concept behelst dat twee of meer alleenstaanden een appartement delen en een TV-serie over zichzelf laten maken. De ontwikkelaar zal daardoor minder verdienen aan zijn toren dan voorzien, dus moet er opnieuw onderhandeld worden over de grondprijs; ook krijgen de architecten er een hele dobber aan om al die vriendschappelijk gedeelde woningen te voorzien van het belastingtechnisch vereiste aantal eigen wc’s en douches. Vertraging dus, vertraging en dat terwijl voor de verkiezingen de bouwambities uh… torenhoog waren. 12.000? 16.000 woningen? Welke partij bood er meer?

Kan het RaDa nog iets betekenen in dezen? In de NRC stond gisteren een artikel over Stefano Boeri, een Italiaanse architect die in Milaan het ‘bosco verticale’ ontwierp, een met bomen begroeide woonflat. In Utrecht en Eindhoven krijgt het idee navolging, ook (en dat is een primeur) in de sociale woningbouw. Is dat niets voor Haarlem?

.

bosco-verticale

.

In de NRC van vandaag staat bovendien een stuk over ‘varende flatgebouwen’ die Rotterdam aandoen, oftewel cruiseschepen. Die herbergen zo’n 3800 opvarenden. Haarlem, tik voor een zacht prijsje drie van die gepensioneerde oceaanreuzen op de kop (zeewaardig hoeven ze niet te zijn) en huisvest daarin al onze alleenstaanden, starters, daklozen, gedroste zeebonken en andere waterliefhebbers. Versleep die gevaartes iedere dag een stukje langs de Spaarndamseweg of over de Mooie Nel, zodat de overburen niet klagen, of creëer een nieuwe lighaven in de Waarderpolder. Tuig ze (à la Boeri) op met al het loof wat over is van de Potjesmarkt en onderhandel dan pas op je dooie akkertje over dat Deli-terrein. Want zoals het nu gaat, schiet het niet op.

.

IMG_5915

.

P.S. Voor een korte introductie hier een RaDa-stukje over Frits Garretsen (SP): http://www.dagklad.nl/2017/03/02/20-16/

PS In de zijbalk kun je je abonneren op het RaDa – je krijgt dan een emailbericht zodra er een nieuw stukje is verschenen.

3 reacties op “Loofflats en woonboten”

  1. Goed idee van die cruiseschepen, paar kleine probleempjes. Het 3800 passagiers tellende Independence of the Seas kostte ruim 800 miljoen wat neerkomt op 210 duizend euro per hut het is dan ook niet waarschijnlijk dat je zo’n schip voor een prikkie op de kop tikt. Daarnaast is het schip 339 meter lang en 58 meter breed. Drie maal 500 meter(inclusief trossen) is 1,5 kilometer, dan blijft er weinig te verslepen over. En tot slot nog een probleem over de diepgang. Het Spaarne is 3 meter diep en de Independence of the Seas steekt ruim 9 meter.

  2. @Henk Sloos: Waarin een kleine stad klein kan zijn…. Laten we nou eerst eens op Marktplaats kijken bij ‘cruiseship, vooroorlogs’ en dan zien we later wel hoe we dat doen met ‘t Kolkje bij Spaarndam of de Haarlemmer Trekvaart. Met wat geluk (om jou te paaien) heeft Haarlem er ook in een klap drie zwembaden bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *