Ga naar de inhoud

Ervaringstoets

Ooit zwoer ik dat Nationale Nederlanden nooit meer een dooie cent aan me zou verdienen, als ik het kon helpen, maar helaas… Ik bleek uit 1995 (?) nog twee bescheiden lijfrenteverzekeringen te hebben, een bij Nat. Ned. en een bij OHRA, die beide zouden lopen tot mijn pensioen, destijds gepland op mijn 65ste verjaardag.

Die verjaardag staat nog steeds in de planning, alleen was de AOW-leeftijd opgeschoven. Ik werd gesommeerd iets te ondernemen om het gat te overbruggen. Het leek me het simpelst de geldsom te parkeren op een speciale pensioenspaarrekening. Hoe moeilijk kon het zijn? Ik waagde er een belletje aan (ik wilde die twee combineren en OHRA verwees me naar Nat. Ned. Dus… De keuzemenu’s doorliep ik soepel, waarna de servicemedewerker me uitlegde dat het telefonisch kon of via internet. Er waren kosten aan verbonden: via internet €25 en als ik een mens van vlees en bloed wilde laten helpen €150.

Ja, ik had het goed verstaan, €150, ze voerden een ontmoedigingsbeleid. Ik sputterde zonder overtuiging tegen – wat ik terugkreeg voor dat bedrag werd me niet direct duidelijk – en hing op. Bij ING was het online €30 euro en ah… ook daar liep het via Nat. Ned. Dan maar een Nat.Ned-account aanmaken (gebruikersnaam ‘pensiOENsukkel65’ / wachtwoord ‘uitzuigerssinds1845’) om de mij opgedrongen rekening te openen. Het had evenwel voeten in de aarde. Ik moest eerst slagen voor een wettelijk verplichte kennis- en ervaringstoets.

Ik beantwoordde de vragen intuïtief, mijn antwoorden baserend op het principe dat ze je hoe dan ook naaien en dat de kleine klant altijd de dupe is. Ik zakte, mocht niet door naar de volgende ronde. Ik vloekte. Ik studeerde 10 minuten op de brochures op het hete scherm. Er was een oude regeling, een overgangsregeling en een nieuwe. Video’s mocht ik niet zien, daartoe moest ik eerst meer cookies toestaan dan mij zinde. Ik zakte andermaal. Ik vloekte driewerf. De beklimming van de Peyresourde begon. Die had ik liever gedaan dan dit geëmmer. Oh wacht, je kunt bij twijfel ook een financieel advies krijgen: ‘u betaalt €795 en €35 distributiekosten’.

.

BOL.com

.

P.S. Even doormopperen: kan Bol.com zijn naam veranderen in VOLcom? We bestelden een bestellinkje met het volume van een papieren zakdoekje. Er werd aangebeld en het zat in een doos waar met gemak twee bakstenen in gepast hadden.

Paars P.S. : in de zijbalk kun je je abonneren op het RaDa – je krijgt dan een emailbericht zodra er een nieuw stukje is verschenen.

2 reacties op “Ervaringstoets”

  1. Ik heb iets dergelijks in 2017 meegemaakt. Die kennistest, de ingewikkelde instructies, allemaal herkenbaar. En het werd nog gecompliceerder, want ik moest een kopie van mijn paspoort opsturen, anders werd de zaak niet in behandeling genomen. Dat weigerde ik en toen werd het zo hectisch dat ik uiteindelijk het bedrag van de lijfrentepolis weg geparkeerd heb in een financiële constructie, waar ik nog steeds niets van begrijp. Maar ik geloof dat het wel goed zit. Het restant keert uit als ik een bepaalde leeftijd heb bereikt. Zoiets.

  2. Marius (RaDa-reda)

    @Paul: Dat belooft nog wat. Ik heb mijn tweede poging voorlopig uitgesteld. Even moed verzamelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *