Blijk ik dan toch profeet, genie, ziener en futuroloog in één flodderige persoon te zijn? Vandaag geeft het HD vrij baan aan Martin de Jong, directeur ‘maatschappelijke waarde’ van Ziggo Vodafone, naar aanleiding van een recent verschenen toekomstvisie met als voornaamste conclusie: de auto moet de stad uit.
Gutteguttegut, was mijn eerste reactie, hadden ze niet gewoon mijn column Vicieuze Files kunnen lezen? In 2009 las ik die met duivels plezier voor aan een ijzig gehoor van Haarlemse ondernemers, die discussieerden over de verkeerscirculatie. Ik sloot mijn betoog over het geheel afschaffen van het particulier autobezit destijds af met de woorden ‘na afloop is er gelegenheid mij te lynchen’.
Dat gebeurde niet, maar ik was daar een schorre roepende in een asfaltwoestijn. Gelukkig, Martin de Jong wordt tien jaar later wél serieus genomen en veel van wat hij zegt is mij uit het hart gegrepen. ‘De traditionele auto staat 90% van de tijd stil en neemt alleen maar ruimte in.’
.
En hoe…
.
Dat lijkt me een gezond uitgangspunt voor veranderingen, waaraan natuurlijk talloze haken en ogen zitten. Zo veronderstelt De Jong een krachtig stadsbestuur. Mwah… onze raad hakketakt al eindeloos over een elektrisch busje voor toeristen. En over de extraverlengdesuperdubbeldekkers die hoogfrequent door de stad denderen blijkt de gemeente Haarlem helegaar niets te zeggen te hebben. Bedelen en soebatten is het enige wat er voor wethouder Berkhout op zit.
Zelf zou Martin de Jong graag de Leidsevaart dempen ten behoeve van een busbaan en groenstroken. Het is maar om aan te geven dat hij niet voor een kleintje vervaard is. Het rapport van achttien pagina’s staat hier. We kunnen het er in ieder geval over hebben.
Paars P.S. : in de zijbalk kun je je abonneren op het RaDa – je krijgt dan een emailbericht zodra er een nieuw stukje is verschenen.
Het viel de krant op dat niet een profeet, genie, ziener of futuroloog met deze opvatting kwam maar een multinational die heeft nagedacht over onvermijdelijke demografische ontwikkelingen. Dat deden ze niet om GroenLinks te pleasen hoor. De eigen portemonnee was het leidmotief. Maar toch, de krant heeft in 2009 natuurlijk enorm geblunderd door jou niet groots aan het woord te laten. Dan was het nu waarschijnlijk al geregeld.
Zouden al die computergestuurde auto’s soms een negatief effect hebben op het Hybrid Fibre-Coax (HFC) netwerk?