Ga naar de inhoud

City Haarlem

De RaDa-reda heeft zich eerder verbaasd over het grote aantal NEE-NEE-stickers op de brievenbus – stadgenoten die niet alleen reclamefolders weren, maar zich ook bars afsluiten voor de huis-aan-huisbladen, met hun knusse kruimeljournalistiek en kneuterige buurtberichten.

Zijn ze er nog? Het is zwaar weer in de branche, zoveel weet ik. Zelf krijg ik ze (hoewel principieel JA-NEE-man) al maanden niet meer. Dus toen ik een paar weken terug een City Haarlem op de mat vond, met de aanprijzing ‘onafhankelijk nieuws uit de stad’, glimlachte ik terug naar cover-boy Humberto Tan en sloeg het tijdschrift welwillend open.

Deze week, bij Shirma Rouse was dat al een stuk minder. Dat lag niet aan de joviale Shirma (zangeres, kok, 55 kilo afgevallen), maar aan de eerdere kennismaking met het format: twee pagina’s hapsnap koppie-peestwerk met ren-dom lokaal nieuws. Gevolgd door zes (6,0!) pagina’s Kruidvat-reclame! Dan tien vragen aan de BN-er van de week (een gesprekje met de diepgang van een te hard opgepompt luchtbed en de scherpte van een stompje stokbrood), twee pagina’s reclame voor reclamepaketten en dan zes (6,0!) pagina’s van de Dekamarkt (schnitzels, Johma salades, Dr. Oetker-pizza’s, Witte Reus).

Haarlem deelt de eer van de verspreiding met Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Tilburg. 400.000 van die voze vodjes vervuilen landelijk de brievenbussen, niet alleen van de JA-JA-zeggers, maar ook van degenen die wars zijn van folders en ander reclamedrukwerk. Ze streven naar een oplage van 2 miljoen, lees ik op de website (ah, Sjuul Paradijs heeft er bemoeienis mee!).

De vermomming is zo doorzichtig, dat het me een koud kunstje lijkt om althans deze distributie onder valse voorwendselen in de toekomst te verhinderen. Wie moet ik daarvoor wakker maken in Haarlem? Wethouder Robbert Berkhout? De fractie van Groen Links? Want van een hoffelijk briefje aan City Haarlem verwacht ik eerlijk gezegd weinig…


 

 

5 reacties op “City Haarlem”

  1. Principieel kijk, luister of lees ik nooit reclame. Vroeger was er de daklozenkrant uitgevent door een al dan niet daklozen die aan mijn geweten appaleerde. Ik betaalde de 2 € maar weigerde de krant. Ik word zo somber van die vreselijkheid.

  2. Ik heb – ja nee op de brievenbus en waar zijn nu de hah-bladen? – meteen bij het vorige blad al gereageerd bij de verspreider.
    Reactie: wij zijn een nieuwsblad dus dit kan en mag. Dus als je een paar gejatte nieuwsberichten verpakt in reclameslogans, heb je vrij spel.

  3. In reactie hierop kan ik het volgende zeggen;

    Sinds 1 januari heeft Haarlem de Ja Ja sticker ingevoerd. https://www.haarlem.nl/ja-ja-sticker/ . Hiermee hebben we het principe van het ontvangen van ongeadresseerd reclamedrukwerk omgedraaid. Je hoeft nu niet meer aan te geven als je geen reclame wilt ontvangen maar je moet een sticker op de deur plakken als je het wel nog wilt ontvangen. Hiermee is de hoeveelheid ongewenst reclamedrukwerk flink gereduceerd. Immers zij die wel reclame willen ontvangen plakken een sticker op de deur. En zij die dat niet willen hoeven niets meer op de deur te plakken. Hiermee ontvangen ze overigens nog wel steeds de huis aan huis bladen!

    Het blad CITY is dan ook een reactie op deze invoering. In februari en maart zijn er 4 nummers verschenen, daarna was het een tijdje stil. En sinds september verschijnt CITY Haarlem weer en belandt deze in de brievenbussen zonder sticker en die met een ja/nee sticker. Zoals de regels nu zijn, mag CITY dit doen. In de Afvalstoffenverordening staat hierover:

    huis-aan-huisblad: ongeadresseerd blad dat met een vaste frequentie gratis huis aan huis wordt verspreid in een geografisch beperkt gebied, waarvan tenminste 10% van de inhoud bestaat uit informatie over en nieuws uit het eigen verspreidingsgebied, niet zijnde reclame;
    In de definitie van de ‘huis-aan-huisblad’ is een norm gehanteerd van 10% aan inhoudelijk buurtgericht nieuws. Hiermee sluit de Afvalstoffenverordening aan op de norm die landelijk door de Stichting Reclamecode gehanteerd wordt.

    CITY beweert zelf:
    “In iedere CITY-editie per stad is er aandacht voor lokaal nieuws, cultuur en sport. Ook is er lifestyle-nieuws op het gebied van wonen, gezondheid en food. Daarnaast interviewen CITY-journalisten wekelijks bekende Nederlanders uit de wereld van het entertainment, cultuur en sport. CITY streeft naar gemiddeld 25% redactionele content in het wekelijkse magazine.”

    In de praktijk voldoet CITY zo’n beetje precies aan de eis van minimaal 10% inhoudelijk lokaal nieuws. We beraden ons nog, ook in overleg met andere steden waar de jaja sticker is ingevoerd op mogelijke vervolgstappen. Maar op dit moment kan dit dus binnen de regelgeving.

  4. Bedankt Robbert voor je heldere reactie. Mijn ergernis over het blad City betreft vooral het “niet-Nieuws” of “onzin-Nieuws” over Haarlem. Oude feitjes die twee weken later als Nieuws worden gebracht. Geen toegevoegde waarde en daarmee een truc om reclame de brievenbussen in te smokkelen. Graag stopzetten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *