Jaaroverzicht 2020

Voor Straatjournaal schreef ik een jaaroverzicht. Wat lang voor een blog, maar voor de volledigheid plaats ik het hier.

Zoals de meeste jaren begon ook 2020 op 1 januari. Maagdelijk, onbezoedeld, al duurde de ongereptheid slechts een paar seconden.

In Arnhem komen een vader en zoon om het leven door vuurwerk dat twee kinderen in een flatportiek hadden gegooid. Elders in het land verloopt de jaarwisseling rustig, relatief rustig, relatief onrustig of onrustig. Het siervuurwerk wordt steeds mooier, ik wil niet negatief overkomen.

Michael van Gerven moest op Nieuwjaarsdag een potje darten om het WK en verloor de finale van Peter Wright: “Ik neem deze vol op de kin, maar kom sterker terug.”

En toen was het alweer tijd voor week 1 op de kalender. Over tot de (wan)orde van de dag! Bij Sydney drijven enorme bosbranden bewoners, toeristen en kangoeroes op de vlucht. En wombats en koala’s. Doe er een paar terroristische aanslagen en random bombardementen bij, milieurampen naar keuze, een greep uit de grillen van dictators en dit jaaroverzicht is al bijna vol. Alles uit voorraad leverbaar in die eerste week van 2020, die daarmee verdacht veel lijkt op de laatste tweeënvijftig van 2019. Hoewel, het is maar net waar je toevallig mee bezig bent. Neem de goede mensen in Castricum, die in de ban zijn van hun lokale naaktfietser. De opwarming van de aarde komt zo wel érg dichtbij…

14 februari: Valentijnsdag verloopt relatief rustig; het aantal gebroken harten blijft onder het jaarlijks gemiddelde.

23-25 februari: Het carnavalsweekend verloopt stormachtig. Veel optochten gaan niet door. Maar verreweg het meeste gaat in de eerste maanden van 2020 wél door. Het gewone leven, zogezegd.

Files worden langzaamrijdend verkeer en langzaamrijdend verkeer komt vast te staan, Tata IJmuiden braakt grafietwolken uit over Wijk aan Zee en laat zich uitmelken door het Indiase moederbedrijf, bij de Dekamarkt is de gerookte zalm in de aanbieding en bij de Aldi de satijnen dekbedhoes, de internationale tabaksindustrie sluist miljardenwinsten weg via ‘belastingparadijs’ Nederland, stik- en fijnstof dalen vredig neer, de open haard trekt goed, de aanmaakblokjes werken naar behoren, de vogeltrek verloopt rustig, minderjarige maaltijdbezorgers breken snelheids- en omzetrecords, systemen zuchten, piepen of kraken (zorg, rechtspraak, politie, onderwijs), er wordt gerocheld en gesnoten in velerlei kleuren, toonaarden en arrangementen, De meeste mensen deugen van Rutger Bregman is niet weg te slaan uit de Boeken Top-10, Renske Leijten strijdt verbeten tegen de Belastingdienst, velen kopen loten maar weinigen winnen een Postcodekanjer of Straatprijs (de meeste loten deugen niet). Amazon masseert ons, Google dresseert ons, Bol.com stalkt ons, duizenden varkens protesteren dagelijks luidkeels tegen de slacht (ze hebben geen tractoren om naar Den Haag te trekken), stille tochten verlopen rustig, baby’tjes worden nog steeds lief en leuk gevonden, burgers scheiden braaf hun afval, prachtige wolkenformaties drijven gratis langs voor wie ze zien wil en Schiphol garneert ze graag met een Boeinkje of drie; BN-ers worden bekender of onbekender; niemand weet wie De Mol is, over de nerts hoor je nog niks, drugskoeriers draaien overuren en een miljoen Nederlanders trekken bij de apotheker een volgnummertje om zelf hun antidepressiva te halen, Maxim Februari wint de P.C. Hooftprijs, paraplu’s klappen open en dicht, populisten popelen om de macht te grijpen, kappers knippen de laatste coupes, hackers hacken (de meeste hackers deugen niet); sperma van topstieren gaat de hele wereld over (met wat hulp van de boeren, bedoel ik), krokussen en stinzenplanten steken schuchter hun kopje boven de grond en beseffen dan dat er geen weg terug meer is, de wolf is terug in Nederland (de meeste wolven deugen?), après ski en vrijmibo verlopen onrustig en… en… en… en…

[ doorhalen wat niet van toepassing is]

Wat een fascinerende wereld! Een duizelingwekkende mallemolen! Een maalstroom, meeslepend, dynamisch, bruisend, kolkend, vergeleken met het leven van onze suffe, vastgeroeste voorouders.

Een dolgedraaid, onhoudbaar systeem dat op instorten staat; we hollen onszelf voorbij; massaal negeren we de stopborden en waarschuwingssignalen. Een moment van bezinning kon niet uitblijven.

En toen ging er ineens niets meer door. Gelukkig kreeg iedereen eerst twee dagen om wc-papier te hamsteren. De moderne Nederlanders ontdekt dat de ergst denkbare ontbering tijdens ‘de grootste crisis sinds WO2’ zou zijn om het eigen achterste schoon te moeten maken met water en zeep, een reepje krant, een verlopen recept voor antidepressiva of een bosje stinzenplanten.

15 maart – 1 juni: Er heerst een nieuw soort stilte. Af en toe een gesmoord kuchen drie huizen verderop of het ruisen van de beademingsapparatuur op verre IC’s, maar dan heb je het wel gehad qua straatrumoer. We bewijzen als volk te beschikken over Pruisische wilskracht, Spartaanse discipline en Oosters geduld. Markt Rutte vertaalt op wekelijkse persconferenties de laatste instructies en leefregels van Irma Sluis op zo’n manier dat ze voor iedereen begrijpelijk en uitvoerbaar zijn. SAMEN is het toverwoord bij de virusbestrijding; de meeste mensen (deugend of niet) zitten in hun eentje te studeren op taaie wetenschappelijke begrippen als reproductiefactor, exponentiële groei en 1,5 meter. Of de FAQ van ZOOM. Schreeuwende huidhonger heerst onder opgefokte singles en opgehokte bejaarden. Ik koop een yogamatje.

3 mei: De Grand Prix van Zandvoort verloopt rustig en ook het Songfestival richt minder gehoorschade aan dit jaar. Bij stinzenplanten is het beste er inmiddels af.

4 mei: De Nationale Dodenherdenking verloopt zonder schreeuwers. Op een lege Dam spreekt Koning Willem Alexander op gedragen toon zijn afwezige volk toe. In de eveneens lege Nieuwe Kerk spreekt Arnon Grunberg over de Jodenvervolging: “Als ze het over Marokkanen hebben, dan hebben ze het over mij.” Hij roept Kamerleden en ministers op om ‘het woord géén gif te laten zijn’.

2 juni: De Dam stroomt vol voor de antiracismebetoging Black Lives Matter en burgemeester Halsema kan/wil de samenscholing niet voorkomen. Het land ontploft. Alles goed en wel, die verheven idealen, maar de veiligheid dan? Nou? Nou?!? NOU?!!?!? Aerosolen worden niet gespaard, speeksel, schimpscheuten en argumenten vliegen over en weer. Het is een ontlading – man, man, man, wat hebben we dít gemist! Huidhonger? Muithonger!!! Verstand op nul, oren dichtstoppen en de tegenstander vol op de kin geven! Daar wordt ie sterker van.

2 juni – 1 september: We hebben wat in te halen! Liefst met 150 km/uur. Er heerst een nieuw soort tyfusherrie op de weg, het constant accelereren en afremmen van boliden en minderboliden met bestuurders die voor het eerst sinds de eeuwwisseling meer dan 25 meter vrij asfalt voor zich zien. Ook sociaal gassen we voluit. Hoezo, SAMEN? Autodidacte epidemiologen als Willem Engel stichten sektes (de meeste sektes deugen niet) en maken duizenden bekeerlingen die het evangelie verspreiden. Het virus rust uit aan een Costa of bakt ze bruin op een Playa, net als veel landgenoten zonder vliegangst.

2 september: De herfsttijloos bloeit en het belooft een goed paddenstoelenjaar te worden.

28 oktober: Van pandababy Fan Xing is, zes (!) maanden na de geboorte in Ouwehands Dierenpark, het geslacht vastgesteld. Dat ze dat nog doen in dit gender-neutrale tijdperk! Het bleek een mannetje te zijn, of een vrouwtje of iets daartussenin, daar brand ik mijn vingers niet aan. Het kan die lusteloze panda’s zelf trouwens amper bommen.

3 november: Twee uit Dierenpark Amersfoort ontsnapte chimpansees, Mike en Karibuna, zijn door de politie doodgeschoten omdat ze ‘imponerend gedrag’ vertoonden. Imponeergedrag, mag dat ook al niet meer? In dit land? Dat kan nog een slachting worden als ze daar consequent op blijven handhaven met vuurwapens!

6 november: Was ík maar zo’n gepamperde panda, zullen miljoenen nertsen gedacht hebben. Ondank is ‘s werelds loon: wij hebben ons ondanks krappe kooitjes voortgeplant en nu worden we geruimd omdat we corona krijgen. Dat is toch niet uit te leggen, mensen? En zeg maar eens dat ze geen punt hebben. Zoals iedereen zijn puntjes heeft in deze pointillistische wereld. Dus kies hieronder zelf je voorspelling voor 2021.

De wereld heeft ‘m vol op de kin gehad in 2020 en blijft tot 2050 op apegapen liggen, waarna het opkrabbelen minstens nog tot 2080 duurt. Anarchie, onderdrukking en burgertwisten dreigen, de maatschappelijke tweedeling is onoverbrugbaar. Het moet eerst veel, veel erger worden voor het beter wordt.

De wereld heeft ‘m vol op de kin gehad in 2020 en zal sterker terugkomen. Onderschat nooit de taaiheid, veerkracht en energie van de mensheid. Wij zijn een unieke soort. Wij kunnen lachen door onze tranen heen, onszelf wegcijferen, scherven en brokstukken opvegen en met de moed der wanhoop werken aan herstel en wederopstanding. We hebben het eerder bewezen. 2021 kan ons ver brengen.

2 reacties op “Jaaroverzicht 2020”

1. Julia Henneman

Bravo bravissimo Marius !
    Deze gaat in ‘ het koffertje ‘ voor mijn kleinzoon Pelle, die zojuist 1 jaar geworden is
    en die – als hij over bepaalde genen beschikt die wel vaker in onze familie opspelen –
    best eens het jaar 2100 zou kunnen beleven.
    Dank je wel, mede namens P – X J