Geen zwart gat in de markt of er springt wel iemand in, met of zonder valscherm en valhelm. In onze reeks over innovatieve ondernemers bezoeken wij vandaag Mario Mallettri van startup Pizzzzlit, die hoopt te profiteren van de papierschaarste waar uitgeverijen en drukkers momenteel mee kampen.
De papiermarkt is ontwricht door de onverzadigbare vraag naar bol.com-verpakkingen en pizzadozen. Het aanbod aan papierpulp is ontoereikend, zodat drukkerijen soms aan het kortste eind trekken en boeken met vertraging worden gepubliceerd. Leeshonger en gewone vraatzucht bijten elkaar en, aldus Mario, dat zou niet hoeven als Pizzzlit aanslaat bij het grote lees- en eetpubliek.
“Ik heb dit even voor jullie uitgerekend op de achterkant van een bier… uh, pizzadoos en dan kom je bij een gewone Margarita (ik neem maar een makkelijk voorbeeld) qua papieroppervlak uit op 4000 cm² – weet je hoeveel hoofdstukken je daarop kunt drukken? Tweezijdig, op deksel en bodem? Ik ook niet, maar zie je de potentie?”
Mario noemt zichzelf graag maatschappelijk ondernemer. “Met dit concept bestrijd ik zowel de honger in Nederland als de ontlezing.
Met de Pizzzzlit-app voeren onze klanten hun pizza in, dus bijvoorbeeld Calzone Chorizo en dan een literaire titel naar keuze. Zolang we nog klein zijn zoeken we het in de rechtenvrije sector – laten we zeggen dat we beginnen met Boccaccio en Dante. De klassieken, met een Italiaans tintje. Die pizza komt (de zzzzz in Pizzzzlit staat voor zoevend snelle bezorging, dus niet voor snurkende lezers, dat wil ik er graag bij gezegd hebben) en je leest dat hoofdstuk, tijdens of na de maaltijd. De app houdt bij waar je bent gebleven, dus de volgende keer krijg je automatisch hoofdstuk twee, tenzij je van boek switcht natuurlijk.
Wij richten ons in eerste instantie niet op de echte bibliofielen (smeltkaas kruipt waar hij niet gaan kan en er zal binnenin heus wel eens een kleddertje op de tekst komen), dus ik verwacht niet dat klanten die dozen bijzetten in hun collectie. Maar weet je… dit kan echt GROOT worden!
Denk aan ‘on demand’ printing. Als de universiteiten een beetje met hun tijd meegaan, kunnen studenten (zoals bekend grootgebruikers van pizza – literatuur weet ik niet) hun syllabus ook op de dozen laten afdrukken. Wat dacht je van tentamenvragen aanleveren in de doos, met pizza erbij voor de inwendige student?
Voor bewuste ouders zouden we op het bonnetje een paar ‘overhoorvragen’ kunnen zetten. Dus dat die kids dan pas wéér pizza krijgen als ze de hele doos hebben gelezen en genoeg weten over Spijkerbroek met kruistocht of Rupsje nooitgenoeg. Je snapt, ik breinstorm maar een end voor de vuist weg. Een combi krant-pizza – wacht, die noteer ik even – wat dacht je daarvan? En als je nog een pakkende slogan weet, hou ik me aanbevolen. Pizzzzlit – smullen van boeken? Pizzzzlit, lekker lezen? Wizzkid dankzij Pizzlit?”
Verrukkelijk !!!
Waar laten we WEES ALTIJD DRONKEN van Baudelaire op drukken ? Ik bied hierbij aan ook handmatig te schrijven ( ik heb bij het begin van de C vulpeninkt patronen gehamsterd )
Trouwens, googlen op pizzzzlit geeft 2 resultaten met 18+ content. Had je daar een bedoeling mee :-))?
@Astrid: Oef, nee! Ik word er ook niet nieuwsgierig naar… Mijn pizza’s zijn echt voor alle leeftijden!
Spijkerbroek met kruistocht, klinkt ook als 18+ 🤣
@Brigit: Ja, Mallettri, hè! Die gedreven ondernemers nemen het niet zo nauw met de titels…