Ga naar de inhoud

Gnuif, gnuif

Vroeger gnoof gnuifde ik meer dan nu, gloof geloof ik. Zo ook destijds toen wereldkundig werd gemaakt dat kroonprins Willem Alexander zich na zijn studie onledig ging houden met ‘water management’. Als jonge oneerbiedige gnuiverd leek mij dat een soort pretpakket – dagbesteding voor royals die lijden aan koudwatervrees om zich te storten op serieuze maatschappelijke taken.

Enfin, inmiddels verbaas ik mij alleen maar over de onontwarbare complexiteit van… ja, van wat niet eigenlijk? NRC brengt vandaag een interview met Maira van Helvoirt, secretaris van de Koninklijke Binnenvaart Nederland. Over – hadden we het er onlangs niet over? – een systeem ‘waar alle lucht uit is geperst’. Ze stipt aan waarmee ze zoal kampen: oorlog in Oekraïne, gestegen vraag naar kolen, personeelstekort, verstoppingen in de Rotterdamse haven, door Oost-Europa ‘weggekochte’ Nederlandse schepen, etc. En niet te vergeten, dat kan er nog wel bij, watergebrek.

Ik, leek en landrot, zie de strandjes groeien langs de IJssel of duizel bij de steile afdaling naar het Wijhese veer en kom niet veel verder dan de constatering ‘laagwater’. Maar Maira maakt een sommetje. Om niet te zeggen SOM! Een schip van 110 meter en 3.000 ton (zoals er veel varen op de Rijn) kan bij elke 10 centimeter water onder een kritiek minimum ongeveer 100 tot 120 ton lading minder meenemen. [Laat dit even bezinken!] De huidige waterstand is een meter lager dan gewenst. Dus reken maar uit, en dan kom je op de helft van het laadvermogen.

De Stentor kaartte gisteren een verwant probleem aan (kranten verkeren in de waan dat hun lezers niet genoeg problemen hebben).

De bodem van de IJssel moet 30 tot 50 centimeter worden opgehoogd. Zo niet, dan wordt de rivier in de toekomst onbevaarbaar voor grotere schepen. Het heeft te maken met bodemverzakking: sinds 1950 daalde de bodem van de Waal 2,5 meter en die van de IJssel ‘slechts’ 2 meter, waardoor er verhoudingsgewijs steeds meer Rijn-water door de Waal stroomt en minder via de IJssel naar het IJsselmeer. Zorgwekkend om tal van redenen, waarvan ik alleen de drinkwatervoorziening noem; oplossingen kosten miljarden en er moeten principiële keuzes worden gemaakt.

De Stentor laat ‘rivierexpert’ Claus van den Brink aan het woord, die gruwt van stuwen. De IJssel moet volgens hem meer ruimte krijgen. Dat betekent een lagere stroomsnelheid, dus minder erosie. En hij geeft toe (laat Maira van Helvoirt het maar niet horen) dat dat ten koste zou gaan van de transportsector. ‘Je moet soms dromen hebben om ergens te komen,’ stelt hij, enigszins cryptisch. Het probleem is overigens al decennia bekend en het valt te vrezen dat er nog heel wat water naar de zee…

Tenzij ZKH WA zijn vorstelijk gezag laat gelden natuurlijk. Hoor ik daar iemand gnuiven?

 

Iets meer dan een jaar geleden, toen de paarden op de uiterwaarden natte voeten kregen.

 


 

2 reacties op “Gnuif, gnuif”

  1. Julia Henneman

    … en jij maar denken dat je ONTSNAPT was aan … alles , ca 1 1/2 jaar geleden …
    Gelukkig heb je inderdaad een heel mooi vijvertje met een mooie vis en een mooie kikker en nog veel meer,
    ik hoop je daarrond te mogen blijven vinden ! XJ

  2. Voorjaar 2021 bevoeren wij de IJssel bij Giesbeek die toen een stroomsnelheid had van 5 km per uur. Stroomopwaarts was dat echt een dingetje. Verleden week meanderde de rivier bij Wijhe met net één km per uur. Grote vrachtwagens mochten toen al het veer niet meer op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *