‘Het is goed om feit en fictie uit elkaar te houden.’
Au! Au!! Au!!! Ai, als een interview zó begint… (Ik mag me in zo’n geval graag iemand voorstellen die het omgekeerde beweert. Die je indringend aankijkt, de wenkbrauwen fronst en met veel vertoon van wijsheid zegt: ‘Het is een misvatting dat je feit en fictie uit elkaar dient te houden. Juist in deze tijd van polarisatie. Zeg nou zelf, wat is het leven zonder fictie – illusies, verdichting en dromen houden de maatschappij in stand. Waar zou de mensheid zijn zonder? Feiten gebruik ik daarom uitsluitend selectief, in uiterste noodgevallen en verder kluts ik graag alles door elkaar wat in mijn kraam te pas komt.‘)
‘Het is goed om feit en fictie uit elkaar te houden.’
Aan het woord is Jan Eerkens, directeur van Lelystad Airport. In zijn sas, in zijn hum, in zijn nopjes, want Schiphol Group heeft de stikstofrechten van twaalf opgekochte boerderijen in de knip, zodat de begeerde ‘natuurvergunning’ binnen bereik komt. (De natuur juicht! Leeuweriken jubelen, dolfijnen doen salto’s, otterfamilies dansen de polonaise, boomgaarden springen van vreugde veel te vroeg in bloei.)
‘Het is goed om feit en fictie uit elkaar te houden’
Een half jaar geleden stonden, in vele varianten, dit soort koppen in de media: ‘Strafrechtelijk onderzoek naar mogelijk gesjoemel stikstofcijfers Lelystad Airport.’ Het OM, dat van het onderscheid tussen feit en fictie zijn dagtaak heeft gemaakt, gaat zich met de zaak bezighouden.
In het bewuste artikel van Phaedra Werkhoven (Stentor, 21-1) rekent Eerkens voor dat er ruim is ingekocht. Met de stikstofrechten die ze straks mogelijk overhouden, kunnen ze de weldoener uithangen en alom blijheid distribueren: “Wij hebben boerenbedrijven als buren, we zouden hen graag helpen. Daarover gaan we graag het gesprek met de provincies Flevoland en Gelderland aan.”
Graag, graag… zo glad en glibberig als een beijzelde landingsbaan die rijkelijk is besproeid met verse gier, deze directeur. In de krant afgebeeld in een hemelsblauw maatkostuum: zelfbewust op weg naar zijn gehoopte 45.000 vakantievluchten over vijftien jaar!
Er moet nog gepuzzeld worden met de naderingsroutes, bij Zwolle bijvoorbeeld. ‘Uit zijn circle of influence‘, naar zijn zeggen, al wil hij er wel graag dit over kwijt: “Als ik hoor ‘laagvliegroute’ dan lijkt het of je je schoorsteen moet vasthouden als er een vliegtuig overkomt, maar het is op een hoogte van 1800 meter, 6000 voet. Terwijl het in Almere 3000 voet is. Dus laag? Ja, maar hoger dan in Almere.”
Twee feiten… Zwolle 6000 voet, Almere 3000 voet. De conclusie lijkt te zijn dat Zwolle meer als Almere moet worden. Zou je, met een beroep op diezelfde feiten niet met evenveel recht kunnen aanvoeren dat Almere meer als Zwolle moet worden? Maar ja, dat we (met mensen als Eerkens aan het roer) die kant op gaan lijkt me… uh… fictie.
Het is wat voor de hand liggend maar daardoor niet minder toepasselijk;
https://youtu.be/sE2yz-L64ag
Leuk om die jonge Jenny weer een te zien! (en weer eens wat van jou te horen)