Ga naar de inhoud

Verdwenen gebouwen

Gisteren schoot ik in de opa-modus: “Weet je, er komt een leeftijd dat gesloopte gebouwen blijven herrijzen – je weet dat ze er niet meer zijn, maar als je langs de plek komt waar ze stonden, ben je telkens weer teleurgesteld en verdrietig. Want in je herinnering zijn ze er gewoon nog. Of weer.”

Ik zei het tegen een jonge dorpsgenote die het zeker niet zou begrijpen en mij zonder mankeren het zelfklevende etiket ‘sentimentele kwijlebabbel’ zou opplakken. Ze had zich zojuist enigszins misprijzend uitgelaten over beruchte goeie-ouwe-tijd-aanbidders uit haar kennissenkring, die een traan wegpinken bij elk plaatje van een schimmelige stomerij uit 1934 of de wc-loze arbeiderswoningen van voor de Eerste Wereldoorlog.

We kwamen op het onderwerp doordat ik het boek ‘Wijhe, verdwenen gebouwen‘ had aangeschaft. Vanmiddag begon ik eraan. Dat ‘darmschraperij Godeschalk’ het loodje heeft gelegd, daar kon ik goed mee leven; idem de onwelriekende leerlooierij in de Kupe, hier 100m vandaan. En ga zo door: sigarenfabriek Horma ter ziele, de zuivelfabriek opgedoekt, enz.

De eerste schok kwam voor mij op p.84: Station Wijhe. Ik woon hier nog geen drie jaar, dus dan neem je het zoals het is. Eén wachtruimte, nul toiletten en geen loket. Het is wél (houdt het stil, svp) een IC-station. Maar daar, op p. 84 stond een foto van het stationsgebouw zoals het in 1969 was – drie jaar voor het werd gesloopt.

Foto Thom Letteboer op Stationsweb

De NS was destijds niet te vermurwen: ‘Door automatisering is de bezetting van het station niet meer nodig en is derhalve het leegstaande gebouw een prooi geworden van de gebruikelijke, anonieme vernielers.’

HEEEEEEEEEEEEEEE NS (Caps-lockte ik laaiend, 51 jaar te laat) WIE O WIE ZIJN HIER DE ECHTE VERNIELERS???????? Het antwoord begint met een hoofdletter N, eindigt met de S van Spoorwegen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Met een beetje goede wil had daar nu een uitbater gezeten à la Overveen of Ommen – ideale plekken om af te spreken of te schuilen. Oh wacht, een Stationskoffiehuis was er ooit ook, zie ik in het volgende hoofdstuk, zij het maar tot 1914.

Ik hoop dat De Historische Vereniging snel door de eerste druk heen is, want het is een schitterend boek – en zeker niet alleen voor ongeneeslijke dwepers met de goeie-ouwe-tijd. Hulde aan samenstellers Freerk Kunst, Jan Heideman, Anne Marijke Lindeijer, Gerard Nanninga en Thom Letteboer!

P.S voor Haarlemmers: Wat een treurnis en verlatenheid langs perron 3 en 6! MAF is ‘m gesmeerd en die ruimte waar zo nodig gesalsadanst moest worden staat al tijden leeg. Met weemoed denk ik aan de tijd dat er nog een ordentelijke restauratie was en opa daar zelfs op Eerste kerstdag als alles dicht was nog koffie kon… 

 

 


 

5 reacties op “Verdwenen gebouwen”

  1. Thom Letteboer

    Ja, jammer dat het station verdwenen is, maar ik begrijp mijn werkgever wel hoor. Het moet economisch wel betaalbaar blijven.. mijn opa heef er nog gewoond.

  2. Marius Jaspers

    @Thom: Ze zullen toen hun sommetjes wel hebben gemaakt, maar nu zouden er vier appartementen en een bistro in passen. Of een bibliotheek. Nou ja, ik wou vooral aangeven hoe makkelijk je n situatie accepteert als je niet beter weet.
    Nogmaals complimenten vvor het boek!

  3. Cor van den Berg

    Jan is gezien zijn activiteiten bij HVW een zéér weideman, maar heet in het echt Heideman 😉😃

  4. Marius Jaspers

    @Cor: Ere wie ere toekomt, het staat er nu goed! Dank voor de correctie!

  5. Als incidenteel-treinreiziger liep ik laatst over perron sus en zo een beetje verdwaasd te denken van ‘er was hier toch een ehhh of ehh?’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *